Enorme omslag voor Volkswagen: 40 miljoen elektro-auto’s op één platform
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FVolkswagen-EV-concept-2016-06.jpg)
Het Volkswagen-concern ontwikkelt momenteel een compleet nieuwe architectuur voor zijn toekomstige elektrovoertuigen. De bodemsectie is SSP genaamd, wat een afkorting van Scalable Systems Platform is. De architectuur vervangt alle bestaande én binnenkort te introduceren platforms.
Volkswagen maakt op dit moment gebruik van drie verschillende bodemplaten voor zijn elektrische modellen. Onder andere de ID.3 en ID.4 van Volkswagen, de Cupra Born en Audi Q4 E-tron maken gebruik van de MEB-architectuur, terwijl de E-tron zijn eigen bodemsectie heeft. De Porsche Taycan deelt met de Audi E-tron GT de PPE-architectuur. Hoewel nog maar slechts enkele jaren oud, staat de vervanger van deze platforms al in de kraamkamer. Met SSP vervangt het Volkswagen-concern niet alleen de bodemsecties van de elektromodellen, het vervangt tevens de modulaire MQB, MSB en MLB-bouwstenen.
Brengt het elektrische GTX-label genoeg spanning? – Volkswagen ID.4 GTX – Review
Alle merken
Volkswagen wil met één platform alle toekomstige modellen binnen de Groep gaan ontwikkelen. Dat zijn de types voor de merken Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Bentley, Porsche en Lamborghini. Bugatti valt buiten het programma, aangezien het voor het hypercarmerk via Porsche met het Kroatische Rimac een samenwerkingsverband heeft opgericht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FVolkswagen-EV-concept-2016-04.jpg)
Vanaf 2026
De eerste auto op SSP moet in 2026 op de markt verschijnen, waarna alle types het platform delen. Zoals de naam al aangeeft, is het platform modulair en dient het als basis voor modellen met verschillende groottes en carrosserievarianten. Volkswagen claimt dat de architectuur over de levenscyclus van SSP voor meer dan veertig miljoen auto’s de basis vormt. Het concern bouwt momenteel een kleine tien miljoen auto’s per jaar, maar niet al die types worden door elektromodellen vervangen. Het autoconcern geeft aan dat het in Wolfsburg ontwikkelde SSP ook aan andere autofabrikanten beschikbaar wordt gesteld.
MEB nog niet afgeserveerd
Onder de merknaam Volkswagen verschijnen nog dit jaar de ID.5, Cupra lanceert de Cupra Born, Skoda komt met de Enyaq Coupé, Audi brengt de Q4 E-tron. Voor een later stadium zijn een volledig elektrische Porsche Macan en Audi A6 en Q6 E-tron. Elektrische modellen als de Lamborghini ‘Estoque’ en Bentley ‘Flying Spur’, Audi Grand Sphere verschijnen pas wanneer SSP gereed voor productie is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had