Volkswagen start in Hamburg proef met zelfrijdende e-Golfs
Volkswagen is in Hamburg gestart met autonome praktijktests. Voor de proeven worden vijf speciaal aangepaste e-Golfs gebruikt, die zijn uitgerust met elf laserscanners, veertien camera’s en zeven radars.
Tijdens een praktijktest genereren die zo’n 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golfs is een krachtige computer weggewerkt. Die moet in milliseconden enorme hoeveelheden informatie verwerken over de positie van voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen. De kunstmatige intelligentie van de e-Golf moet alle relevante objecten en hun bewegingen waarnemen en daar op een goede manier op reageren zonder vals alarm te slaan.
Niveau 4-autonoom
Voor de veiligheid zitten er uiteraard bestuurders in de e-Golfs. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen als dat nodig is. De e-Golfs zijn autonoom op niveau 4. Dat betekent dat ze alleen in een afgebakend gebied en onder bepaalde omstandigheden volledig zelfstandig kunnen rijden. Het doel van Volkswagen is om over een paar jaar met auto’s op niveau 5 te komen. Dat is het hoogste autonomieniveau, waarbij een voertuig te allen tijde zelfstandig kan rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?