Volkswagen-technicus bekent schuld in sjoemelschandaal
Volkswagen was al flink de Sjaak door de onthullingen die tot ‘dieselgate’ leidden, maar is dat nu nog veel meer. Een hooggeplaatste technicus heeft tegenover de Amerikaanse justitie schuld bekend aan het ontwikkelen van de sjoemelsoftware in Volkswagen-diesels. En dat betekent dat meer zaken zullen volgen.
James Robert Liang (62) – die sinds 1983 bij Volkswagen in dienst is – heeft het op een akkoordje gegooid met de openbare aanklager. Hij bekent schuld en werkt mee aan het verdere onderzoek in ruil voor strafvermindering. Liang hangt een gevangenisstraf van vijf jaar en een boete van 250.000 dollar (ruim 220.000 euro) boven het hoofd.
E-mails
Het Amerikaanse Justice Department verwacht dat andere schuldigen binnen het Volkswagen-concern zich snel zullen melden. Het is in het bezit van een groot aantal e-mails van en naar Liang die te maken hebben met het dieselschandaal. Volgens de openbare aanklager weten de betrokkenen dat ze erbij zijn en dat ze maar beter kunnen meewerken.
LEES OOK: ‘UITVINDER’ DSG EIST FORTUIN VAN VOLKSWAGEN
Uit de e-mails zou blijken dat een groep Volkswagen-technici (Liang werkte bij Volkswagens Amerikaanse emissietestcentrum) met de ontwikkeling van de nu beruchte sjoemelsoftwaren begonnen toen duidelijk werd dat ze niet aan de strenge Amerikaanse milieueisen van 2007 konden voldoen als ze ook nog de verwachtingen van Volkswagen Clean Diesel-klanten wilden waarmaken.
Het lachen vergaan
Liang en consorten ontwikkelden iets wat ze een ‘defeat device’ noemden. Een stukje software dat emissietest herkent en vervolgens de dieselmotor in een Volkswagen overschakelt op een schoner programma. De e-mails tussen Liang en zijn collega’s doen tot 2014 vooral jubelend aan, maar krijgen daarna – wanneer de eerste onregelmatigheden in de uitstoot van Volkswagens zijn ontdekt – een bijna wanhopig karakter.
“De e-mails krijgen daarna een bijna wanhopig karakter”
ABC News citeert een aantal e-mails. “We moeten ervoor zorgen dat de autoriteiten geen Gen 1 kunnen testen!”, schreef een Volkswagen-medewerker in juni 2015, waarmee hij doelde op de eerste generatie van Volkswagens Clean Diesel-modellen. En als de California Air Resources Board de Gen 1 toch zou testen? “Dan zal het lachen ons vergaan!!!!!”, aldus dezelfde Volkswagen-medewerker.
Uitlevering
De Amerikaanse justitie hoopt door de bekentenis van Liang op termijn genoeg munitie te hebben om het hogere management van Volkswagen aan te pakken (de Duitse autobouwer houdt zelf vol dat de top nergens van wist). Iets wat moeilijk zal worden omdat de emissie-eisen in Europa veel soepeler zijn en het uitleveringsverdrag tussen de Verenigde Staten en Duitsland alleen geldt voor zaken die in beide landen strafbaar zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto