Volkswagen toont recordauto’s op Techno Classica
Deze week staat de Messe van Essen weer in het teken van de Techno Classica, de grootste klassiekerbeurs ter wereld. Volkswagen trekt voor deze editie (10 – 14 april 2019) een aantal recordbrekende modellen uit het museum.
W12 Nardo
De spectaculairste recordauto die Volkswagen tentoonstelt, is de Volkswagen W12 Coupé, beter bekend als de W12 Nardo. Dit model schreef begin 2000 meerdere internationale records op het hogesnelheidscircuit in Nardò (Italië) op zijn naam. De 600 pk sterke ‘experimentele’ supercar verbrak onder meer het 24-uurrecord met een gemiddelde snelheid van 322,89 km/u. Dit wereldrecord staat nog steeds.
Alaska-Tierra del Fuego
De Volkswagen Golf I ‘Alaska-Tierra del Fuego’ uit 1974 is een van de oudste productie-Golfs ter wereld. Dit model maakte in oktober 1974 misschien wel de langste proefrit van een nieuw model ooit. Samen met een tweede felgele Golf legde het model 30.517 kilometer af, van Fairbanks in Alaska naar Ushuaia in Argentinië.
Lupo 3L TDI ’80 Days’
De Volkswagen Lupo 3L TDI ’80 Days’ zette in 2000 een zuinigheidsrecord neer. Onder het motto ‘Around the World in 80 Days’ reden twee Lupo’s 3L TDI in tachtig dagen exact 33.333 kilometer door 22 landen. Het gemiddelde verbruik van 2,38 liter per 100 kilometer leverde het model een plaats op in het Guinness Book of Records als de zuinigste productieauto ter wereld.
Volkswagen Ecomobile
Het driewielige prototype SMVW (Volkswagen Ecomobile) behaalde in 1982 met zijn 0,272 pk aandrijving het wereld-zuinigheidsrecord. Een route van 1.491 kilometer werd op slechts één liter diesel afgelegd.
Weltmeister
De Volkswagen Kever werd 17 februari 1972 officieel de meest gebouwde auto ter wereld. Om dit productierecord te vieren, bracht Volkswagen zijn eerste speciale editie uit: de Kever 1302 S ‘Weltmeister’.
Corrado G60
Twee voorserie-modellen van de Volkswagen Corrado G60 reden op het Volkswagen-testterrein in Ehra-Lessien zes klassenrecords bij elkaar. In Essen is een van de 220 pk sterke sportcoupés uit 1987 te zien.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief