Volkswagen Up toch aan de turbo
Hij werd al lang geleden een keer als studiemodel getoond, waarna we er ook mee konden rijden. Maar de Up GT ging vervolgens maar niet in productie. Daar brengt Volkswagen nu verandering in.
Of de aanduiding GT blijft gehandhaafd voor het uiteindelijke model, is nog niet bekend. De kans is echter klein. Want had het studiemodel een vermogen van 110 pk op de voorste wieltjes, de productieversie komt tot 90 pk. Ga er dus vanuit dat de introductie van de 1.0-driecilinder benzinemotor met turbomotor slechts het begin is. Hij start met 90 pk en komt later ook in een krachtigere uitvoering, waarbij de koets ook spraakmakender is aangekleed dan de basisversie.
“In amper tien tellen naar 100 km/h”
Met 90 pk en 160 Nm op de voorwielen doet de Up de standaardsprint 0-100 km/h in amper tien tellen, zo communiceert Volkswagen. De topsnelheid ligt op 185 km/h. Daar staat een officieel verbruikscijfer van 4,4 l/100 km tegenover. De conceptversie van de GT, die Volkswagen al vijf jaar geleden presenteerde, haalde met zijn 110 pk sterke driecilinder een topsnelheid van bijna 200 km/h. De introductie van de 1.0-driecilinder turbomotor maakt deel uit van een restyling voor de Up.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8