Ook Volkswagen plakt jaartal op onontkoombare transitie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FDB2017AU01306_large.jpg)
Jawel: na Audi heeft ook Volkswagen aangegeven wanneer het stopt met de verkoop van verbrandingsmotoren. De Duitse fabrikant verkoopt vanaf 2035 enkel nog elektrische voertuigen.
Althans, in Europa dan. Volkswagen zal in de jaren daarna nog altijd verbrandingsmotoren in de Verenigde Staten en China aanbieden, al zijn die twee landen niet lang daarna ook aan de beurt. In Zuid-Amerika en Afrika zal Volkswagen nog wel enige tijd verbrandingsmotoren leveren, omdat zowel de politiek als de infrastructuur daar nog niet klaar zijn voor de enorme transitie. Dat laat Klaus Zellmer, verkoopmanager bij VW, weten tegenover Reuters.
Niet de eerste
Europa is dus het beste jongetje van de klas, maar dat geldt niet voor Volkswagen als fabrikant. De Duitse autobouwer is relatief laat, door de verbrandingsmotor pas in 2035 te verbannen. Volvo, Bentley, Mini en ook Fiat hebben aangegeven in 2030 slechts nog elektro-auto’s aan te bieden. Jaguar zal zelfs nog eerder zijn en biedt vanaf 2025 enkel nog EV’s aan. Audi zegt de laatste verbrandingsmotor in 2033 gebouwd te hebben.
Volkswagen deelt klimaatplannen voor de toekomst, maar die gelden (nog) niet voor China
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2Fdb2021au00237.jpg)
Dat Volkswagen volledig elektrisch gaat, is natuurlijk geen verrassing. De fabrikant stort zich volledig op elektromobiliteit en brengt de komende jaren veel nieuwe modellen uit. Onder het ID.-label verschenen al de ‘3’ en ‘4’, die samen in 2021 al door 151.000 Europeanen werden besteld. Van laatstgenoemde model verschijnt deze zomer een sportieve GTX-versie. Binnenkort laat ook de ID.5 zich zien, al is dat niet meer dan een ID.4 met een aflopende coupé-lijn. Bovendien verschijnt er naar verwachting ook een sportieve variant van de ID.3.
Sportieve Volkswagen ID.3 GTX lijkt aanstaande, dit is de ID.X
ID.Buzz
In 2022 is het dan de beurt aan de langverwachte ID.Buzz; een moderne en elektrische interpretatie van de iconische Transporter uit de vorige eeuw. In 2023 volgt de auto die nu nog AeroB/Space Vizzion heet. Dat wordt een ruime sedan/stationwagon met shooting brake-achtige vormen. In 2025 komt Volkswagen dan met een elektrische en betaalbare stadsauto. Echter, Seat neemt de verantwoordelijkheid voor de bouw van dat model op zich. Daarna zullen Volkswagen en ook Skoda met eigen derivaten van die auto komen, net zoals het geval was bij de Up!, Mii en Citigo. Het moet er allemaal voor zorgen dat zo’n 70% van de VW-verkopen in 2030 een elektrische auto bedraagt, zo liet het merk onlangs al aan Autovisie weten.
Goedkoopste elektrische Volkswagen is weer terug, maar óók duurder
Vanaf 2026 introduceert Volkswagen een nieuw elektroplatform én een nieuw vlaggenschip: de Trinity. Dat is een auto die uit moet blinken op het gebied van software, bereik en autonoom rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?
-
Trump pakt ook eigen volk: zoveel duurder worden auto’s in de VS
-
Europese grootmachten willen Trump keihard terugpakken
-
Trump komt met megaheffing voor alle niet-Amerikaanse auto’s
-
Canada wantrouwt Elon Musk en weigert miljoenenbetaling Tesla