‘Volkswagen wil productie e-Up! herstarten’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fvolkswagene-up9.jpg)
Volkswagen overweegt om de productie van de e-Up! te herstarten. Het wil meer betaalbare elektrische auto’s bouwen voordat het de ID.Life introduceert.
Het klinkt misschien als een bere-interessante auto, maar dat is de e-Up! niet. Althans, voor de producent niet. De marges op kleine stadsauto’s in het A-segment zijn ontzettend laag, maar de elektrotechniek maakt de productiekosten voor de auto’s juist heel hoog. Volkswagen verdiende er daardoor vrijwel niets aan, moest naar verluidt zelfs geld toeleggen om ‘m in leven te houden. En dat terwijl de vraag naar het model enorm was. Volkswagen besloot dus de stekker uit de e-Up! te trekken, maar daar komt het nu op terug.
Dacia Spring
De reden daarvoor is de enorme vraag naar dergelijke goedkope EV’s. Dat blijkt uit onder andere uit de vraag naar de goedkoopste elektrische auto van het moment, de Dacia Spring. De Roemeense autobouwer leverde in 2021 namelijk bijna 28.000 exemplaren van die auto af in Europa.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FDacia-Spring-vs-Kia-Soul-79-van-80.jpg)
Volkswagen wil daarom nu toch weer meedoen in die markt. Tegenover het Duitse Golem zegt de fabrikant ‘besloten te hebben om de e-Up! weer in het bestelprogramma op te nemen’. Dealers zouden al bezig zijn met het opstellen van lijsten van potentiële kopers, zo stelt Automobilwoche.
Volkswagen ID. Life
Daarmee moet het de tijd gaan dichten tot de introductie van de ID.Life. Volkswagen presenteerde die auto afgelopen zomer tijdens de IAA in München. Die compacte EV, gebouwd op een aangepaste MEB-bodemsectie met de motor op de vooras, moet vanaf 2025 op de markt verschijnen. Dat zal tegen die tijd de goedkoopste elektrische auto zijn die Volkswagen aanbiedt, maar dan wel met een veel grotere actieradius ten opzichte van de e-Up!. Diens 36,8 kWh-accu is op papier goed voor zo’n 250 kilometer. Het model stond vorig jaar kort weer op de Nederlandse prijslijst, voor een bedrag van net geen 26 mille. Maar de importeur is vooralsnog niet van plan om de compacte elektra-auto terug op de prijslijst te zetten, zo laat de woordvoerder aan Autovisie weten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fvolkswagenid.life_.22.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had