Volkswagen zet verder in op gas
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2017au00413-large-391097.jpg)
Nu elektriciteit de toekomst heeft, en diesel nagenoeg doodverklaard is, zet Volkswagen op iets anders in: aardgas. Het merk komt met nieuwe TGI-modellen van de Polo, Golf en Golf Variant.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2017au00413-large-391097.jpg)
Auto’s die op aardgas rijden bestaan al jaren. Ze zijn milieuvriendelijker en een volle tank is aanzienlijk goedkoper omdat het litertje CNG nog geen euro kost. Daarentegen ligt het verbruik wel wat hoger. En hoewel de alternatieve brandstof nooit echt populair is geworden, zet Volkswagen er wel steeds meer op in.
Extra gastanks
De Wolfsburgers komen nu met drie nieuwe modellen die allemaal op aardgas rijden. Ze zijn hierbij bijna allemaal voorzien van een nieuw motorblok en extra gastanks. Vooral dat laatste is interessant, want dat houdt in dat het bereik van een auto met volle tanks aanzienlijk stijgt.
De Volkswagen Polo 1.0 TGI moet het, zoals aangegeven, doen met een éénliter brommertje die er 90 pk uit perst. Dankzij de derde gemonteerde tank kan hij nu 91,5 liter (13,8 kilogram) aardgas met zich meezeulen. Daarmee kan hij maximaal 368 kilometer afleggen. Dat is 60 kilometer meer dan het vorige model kon.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2019au00192-medium-391954.png)
Golfjes
De Volkswagen Golf en Golf Variant ondergingen een iets ingrijpendere update. Zij hebben een nieuw 1.5-liter turboblok onder de kap liggen die 130 pk en 200 Nm produceert. De turbo heeft een variabele geometrie waardoor hij ook onderin de toeren goed presteert. Daarnaast blijft hij redelijk zuinig met een verbruik van 3,5-3,6 kilogram aardgas per 100 kilometer.
Ook de Golfjes hebben een derde tank erbij gekregen. Daarmee komt de totale inhoud van de tanks op 115 liter of 17,3 kg. Hiermee kan de Golf maximaal 440 kilometer afleggen. 80 kilometer meer dan voorheen.
De modellen zijn vanaf nu leverbaar. Voor de Polo 1.0 TGI beginnen de prijzen bij €18.181,-. De Golf TGI is er vanaf €30.985. De Variant kost bijna vierduizend euro meer en moet minimaal €34.660,- opleveren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2019au00419-medium-446535.png)
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasionkopers blijken geen EV te willen, maar benzineauto
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven