Volkswagen zet ‘paar honderd miljoen’ opzij om CO2-boete te gaan betalen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fvolkswagen_id.3_1st_56.jpeg)
Volkswagen mag dan wel een CO2-deal met het Chinese SAIC hebben gesloten, de fabrikant geeft nu aan dat het toch verwacht een flinke boete aan de Europese Unie te moeten betalen. Dat meldt Automotive News Europe.
Vorige maand werd duidelijk dat ook Volkswagen papieren samenwerkingen moet aangaan om torenhoge CO2-boetes te voorkomen. Het sloot toen een deal met het Chinese SAIC, waardoor de Duitsers de afzet van met name elektrische MG ZS EV’s in Europa mogen meetellen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van de totale groep.
Problemen met de Volkswagen ID.3
Ondanks die overeenkomst denkt Volkswagen dat het dit jaar alsnog niét aan de eis van de Europese Unie gaat voldoen (90% van de totale vloot moet een gemiddelde van 95 g/km of minder uitstoten). En da’s ronduit opmerkelijk, omdat het ook al een enorm bedrag betaalde voor de driejarige overeenkomst die het met SAIC sloot. Toch is dat allemaal niet voldoende. De fabrikant kende immers problemen met de volledig elektrische ID.3, waardoor de afzet van die auto’s minder is dan verwacht. Automotive News Europe meldt dat er ongeveer 40.000 ID.3’s zijn besteld in Europa. En da’s blijkbaar niet genoeg.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2019au01093_large.jpg)
Daardoor twijfelt de fabrikant of het de CO2-doelstellingen voor dit jaar gaat halen. “We kunnen op dit moment niet helemaal voorspellen of we aan de eisen kunnen voldoen. Het wordt een moeilijke race”, zo laat Christian Dahlheim, verkoopbaas van Volkswagen, weten.
Paar honderd miljoen
Frank Witter, de financiële baas van de autogigant, heeft op zijn beurt laten weten dat Volkswagen geld opzij heeft gezet om een mogelijke boete mee te bepalen. “We hebben voor de zekerheid een paar honderd miljoen aan provisies geboekt”, zo stelde hij. Mocht Volkswagen een boete moeten betalen, dan komt het niet in de knel met de financiële cijfers van het vierde kwartaal van 2020.
Overigens heerst er geen blinde paniek bij Volkswagen. Witter liet namelijk ook al weten dat het hier om ‘een momentopname’ gaat, en dat het bedrijf ‘redelijk comfortabel’ is als het gaat om de doelstellingen van volgend jaar. Dan lanceert het uiteraard ook de gloednieuwe ID.4, en verschijnen er meerdere EV’s vanuit de groep. “Het zou natuurlijk fantastisch zijn om dit jaar al aan de doelstellingen te voldoen. Lukt het niet, dan is dat niet geweldig, maar het betekent ook niet het einde van de wereld.” Witter stelt daarbij dat het niet gaat om dit ene jaar, maar dat het halen van de CO2-doelstellingen een plan voor de lange termijn is.
Invloed van MG
Autonews Europe meldt bovendien iets over de invloed die de afzet van MG heeft op de gemiddelde uitstoot van de Volkswagen Groep. Hoewel de MG ZS EV populair is in delen van Europa, zijn de verkoopcijfers van het model relatief laag. Daardoor daalt de gemiddelde uitstoot van het wagenpark van de Volkswagen Groep maar met 0,3 gram per kilometer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had