Volkswagen: ‘We moeten als techbedrijf worden gezien’
Volkswagen zit momenteel in een enorme transitie wat betreft elektrisch rijden, en is al meerdere malen de strijd met Tesla aangegaan. Daarom moet het als techbedrijf worden gezien, zo zegt de fabrikant nu zelf.
Dat meldt persbureau Reuters op basis van Volkswagens gesprekken met investeerders en analytici. Tijdens die gesprekken liet Herbert Diess, grote baas van de Volkswagen Groep, weten dat het naast elektrificatie ook flink inzet op software. Daarmee moet het concern klaar zijn voor de volgende grote stap in autoland: de transitie naar autonome voertuigen. “Daarom moeten we vanaf nu als techbedrijf worden gezien”, aldus Diess.
Race met Tesla
“Het gaat een race worden met Tesla“, zo sprak Diess gisteren. “Zij groeien ook snel. Wij hebben veel meer verschillende carrosserievarianten. En als het gaat om een gevestigd dealernetwerk, zouden we een voordeel moeten hebben ten opzichte van Tesla. ”
Op dit moment moet Volkswagen echter nog met man en macht werken om aan de (steeds strenger wordende) emissie-eisen van de Europese Unie te voldoen. Zo gaat het de fabriek in Hannover ombouwen om die klaar te maken voor de productie van de ID.Buzz. Ook de aankomende premium SUV’s van Audi, Porsche en Bentley zullen daar in de toekomst van de band rollen. De fabriek in Emden zal ook worden aangepast om elektrische voertuigen van de groep te produceren.
Koolstof voor EV’s
Overigens deed Diess nog een opvallende uitspraak rondom die steeds strenger wordende emissie-eisen. Hij liet weten dat goedkopere Volkswagen-modellen daardoor duurder worden of juist verdwijnen. Daardoor worden nieuwe auto’s ook steeds onbereikbaarder voor mensen. “Maar zo lang je koolstof moet verbranden om elektrische auto’s te laten rijden, slaat het nergens op. Het zou beter zijn om de strengere eisen wat op te schuiven, omdat verbrandingsmotoren nu echt heel erg schoon zijn.” Bovendien heeft Volkswagen het geld dat het verdient met de verkoop van verbrandingsmotoren nodig om in de ontwikkeling van nieuwe technologieën te investeren.
Diess liet verder weten dat Volkswagen dit jaar het CO2-doel ‘op een paar gram na’ niet gaat halen. Dat werd onlangs ook al duidelijk, onlangs de CO2-credits die het concern recent inkocht bij het Chinese SAIC. Frank Witter, de financiële baas van de autogigant, heeft eerder al laten weten dat Volkswagen geld opzij heeft gezet om een mogelijke boete mee te bepalen. “We hebben voor de zekerheid een paar honderd miljoen aan provisies geboekt”, zo stelde hij in oktober.
Geen paniek
Overigens heerst er geen blinde paniek bij Volkswagen. Witter liet namelijk ook al weten dat het hier om ‘een momentopname’ gaat, en dat het bedrijf ‘redelijk comfortabel’ is als het gaat om de doelstellingen van volgend jaar. Dan lanceert het uiteraard ook de gloednieuwe ID.4, en verschijnen er meerdere EV’s vanuit de groep.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace