Volvo komt met elektrische opvolger XC90: EX90
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F305710_Volvo_EX90-1.jpg)
Volvo trekt het doek van de gloednieuwe EX90. De SUV is de elektrische opvolger van de XC90.
De Volvo staat op hetzelfde platform als de Polestar 3, die drie weken geleden gepresenteerd werd. Toch verschillen beide modellen flink van elkaar.
Volvo EX90 op zelfde platform als Polestar 3
Om te beginnen in het design van de Volvo EX90 flink anders dan van de Polestar. Je ziet wel bij beide modellen de T-vorm in de koplampen terugkomen, maar de Volvo heeft de dagrijverlichting gesplitst van de bovenste koplampunit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F305702_Volvo_EX90.jpg)
Daarbij is de neus strakker door de camera weg te werken in het logo en geen luchtopening in de neus en motorkap te maken. Over die camera’s gesproken. Op het dak plaatst Volvo een Lidar-sensor om voorbereid te zijn op autonoom rijden. De Lidar is niet optioneel, maar standaard. In ieder geval op het productiemodel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F305699_Volvo_EX90.jpg)
Wat nog meer standaard bij de Volvo EX90, zijn de zeven zitplekken aan boord. Je ziet dat de dakstijl eigenlijk identiek is aan de XC90. Kijk je naar de achterkant, dan zie je wel enige wijzigingen ten opzichte van dat model. Zo zijn er lichtunits naar de achterruit geplaatst.
Minimalistisch
Het interieur is nagenoeg identiek aan dat van de Polestar. Erg minimalistisch vormgegeven met een groot centraal display, weinig fysieke knoppen en een scherm achter het stuur.
Volvo EX90 vooralsnog enkel met 111 kWh accupakket
Met je rechtervoet heb je in de basisversie 408 pk en 770 Nm tot je beschikking. Kies je voor het Performance model, dan levert de EX90 517 pk en 910 Nm. Van 0 naar 100 kilometer per uur sprint het snelste model in 4,9 seconden. De basisversie doet er 1 tel langer over. De topsnelheid is te allen tijde begrensd op 180 kilometer per uur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F305707_Volvo_EX90.jpg)
Welke versie je ook kiest, de Volvo EX90 heeft altijd een 111 kWh accupakket aan boord waarvan 107 kWh bruikbaar is. De minst vermogende versie komt hier volgens WLTP zo’n 600 kilometer ver mee. De 517 pk-variant komt 10 kilometer minder ver. Ondanks dat-ie minder gestroomlijnd is en met ongeveer 2800 kilogram zo’n 200 kilogram zwaarder dan de Polestar, komt deze concullega slechts 10 kilometer verder. Alle versies kunnen tot 250 kW snelladen. Dit betekent dat je van 10 naar 80 procent kan laden in ongeveer 30 minuten.
De Volvo EX90 heeft een vanafprijs van 102.495 euro. De productiestart is eind 2023.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F305713_Volvo_EX90.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
De Volvo 164 van Coen is een luxueuze directiewagen
-
Volvo laat in deze video stiekem al de nieuwe EX60 zien
-
Waarom Europa teleurgesteld zal zijn in de Volvo ES90
-
Helaas, de elektrische Volvo ES90 komt er niet als stationwagon
-
Deze ruime occasion voor 10.000 euro is een moderne klassieker
-
Mens, durf te leven! Kies een Range Rover of Volvo XC90 V8 als occasion
-
Deze razend populaire occasion is zeven jaar oud, maar oogt als nieuw
-
Stijlvolle Volvo met Nederlands design is nu betaalbare occasion
-
Deze vier klassiekers en youngtimers gaan meer waard worden
-
Oordeel na zes maanden: gaan we de Volvo EX30 missen? Niet echt
-
In deze occasion van 9.000 euro kun je genieten van een vijfcilinder