Volvo herstelt aandeel in Polestar
Volvo Cars is weer bijna voor 50% eigenaar van Polestar. Door een investering van onbekende geldschieter eerder dit jaar nam het aandeel van de Zweedse autobouwer in het elektromerk af. Het bedrijf spreekt zelf van ‘verwateren’. Nu komt Polestar weer voor een groot deel in handen van Volvo Cars.
De verworven nieuwe aandelen komen van PSD Investment. Deze particuliere investeringsmaatschappij staat onder leiding van Eric Li, dezelfde persoon die voorzitter van zowel Volvo Cars als de moedermaatschappij Zhejiang Geely Holding Group is. Ondanks dat PSD Investment zijn belang reduceert, blijft het de op één na grootste aandeelhouder van het EV-merk. Volvo Cars laat weten dat het geen plannen heeft om zijn belang verder te vergroten.
Huistuner
Polestar is al sinds 1996 aan Volvo verbonden, maar niet als zustermerken. Het bedrijf nam met Volvo-modellen deel aan races en zorgde voor tuningkits voor de producten van de landgenoot. In 2015 werd de onderneming deels overgenomen. Uitgezonderd de racedivisie kreeg Volvo zodoende Polestar Performance AB in handen. De activiteiten onder supervisie van de nieuwe eigenaar zouden zich toespitsen op het ontwikkelen en verkopen van high performance-modellen op basis van de diesel- en benzinetypes, alsmede de plug-in hybrides.
Volvo zag een groeiende vraag naar dergelijke tuningsmodules en snelle varianten en wilde daarvan maximaal profiteren. In een gelimiteerde oplage verschenen de S60 en V60 Polestar, die later in grotere verkoopvolumes werden aangeboden.
Europese productie onderweg
Toen het management van Volvo aan het kijken was naar volledig elektrisch aangedreven modellen, was het van mening dat dergelijke modellen niet onder de Volvo-merknaam tot hun recht zouden komen. Daarop werd besloten om Polestar als merk voor de elektromodellen te introduceren. In 2017 kondigde Volvo het label voor ‘high performance’ elektrische auto’s te gaan gebruiken.
Als eerste model verscheen een plug-in hybride-sportcoupé, de 1. Twee jaar later was het de beurt aan de 2, die in tegenstelling tot de tweedeurs coupé wel een volledig elektrisch aangedreven model was. Binnenkort stelt het merk de 3 voor, terwijl het ook de Precept Concept in productie gaat nemen. Momenteel bouwt Polestar zijn auto’s in China. Vanaf volgend jaar gaat het ook modellen in de Amerikaanse Volvo-fabriek maken, terwijl naar een productielocatie in Europa wordt gekeken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?