Volvo V90 Cross Country zoekt het hogerop
De Volvo V90 Cross Country zoekt het hogerop. Niet alleen letterlijk, want met zijn zes centimeter verhoogde ophanging staat hij ook daadwerkelijk hoger op zijn wielen, maar ook figuurlijk. De V90 Cross Country gaat namelijk fors meer kosten dan zijn voorganger, de Volvo XC70.
Vierwielaandrijving
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de Volvo V90 Cross Country is er vanaf 63.675 euro. Voor dat geld krijg je de auto van Volvo met de D4 2,0 liter diesel met 190 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Daarmee is hij zo’n 8.000 euro duurder dan de V90 in vergelijkbare uitvoering met dezelfde motor, al moet die auto het stellen met louter voorwielaandrijving. Elke Volvo V90 Cross Country is echter voorzien van vierwielaandrijving, wat een stukje van de meerprijs verklaart. Puur voor je beeld: de Volvo XC70 D4 was er vorig jaar vanaf 47.495 euro.
Cross Country en Cross Country Pro
De Volvo V90 Cross Country is gebaseerd op de V90 Momentum. Dat betekent dat hij onder meer lederen bekleding, LED koplampen, verwarmbare voorstoelen en 18 inch lichtmetalen wielen heeft. Ook heeft hij een hele reeks aan assistentie- en veiligheidssystemen. Zo kan hij grote dieren herkennen, de auto in zijn rijbaan houden en semi-autonoom rijden tot 130 km/h. Mag het allemaal nog een slag luxueuzer, dan kun je kiezen voor de Cross Country Pro. Die uitvoering is gebaseerd op de V90 Inscription, wat inhoudt dat hij geventileerde massagestoelen voorin heeft die met nappaleder bekleed zijn. Ook heeft hij voor alle verlichting aan de voorkant LEDs, waaronder ook voor grootlicht en mistlicht. Meer luxe brengt echter ook een stevigere prijs met zich mee: de Cross Country Pro is er vanaf 69.675 euro.
Alle prijzen
Zoals gezegd is de Volvo V90 Cross Country D4 er vanaf 63.675 euro. Een achttrapsautomaat heeft een meerprijs van 2500 euro. De D5, met de 235 pk PowerPulse dieselmotor en een automatische versnellingsbak, kost minimaal 73.175 euro (en 79.175 euro als Cross Country Pro). Hij komt er ook als T5, met de 252 pk benzinemotor. Die kost je minimaal 68.175 euro (en 74.175 euro als Pro). Topmodel is de T6 met 320 pk, die je minimaal 77.675 euro kost (en ook hier zesduizend meerprijs voor de Pro: 83.675 euro). Komend voorjaar staat hij in de showroom, maar hij is nu al te bestellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar