Volvo XC40 nu officieel
Jaren is er over de komst van de Volvo XC40 gespeculeerd, totdat Volvo zelf vorig jaar een studiemodel presenteerde als voorbode voor de nieuwe productlijn. Vandaag trekt de Zweedse autobouwer het doek van de XC40.
De XC40 is de allereerste telg uit de compleet nieuwe 40-familie, die uiteindelijk uit vier modellen zal bestaan. De 40-reeks zal over enkele jaren bestaan uit een V40 en S40, terwijl ook een Cross Country-versie verschijnt. Het kwartet beschikt over dezelfde technische basis, die onder de XC40 debuteert. Het is de zogeheten Compact Modular Architecture (CMA), waarvoor Volvo heeft samengewerkt met moedermerk Geely. Niet alleen is de bodemsectie geschikt voor een veelvoud aan modellen en varianten, het biedt tevens de basis voor een volledig elektrisch model.
Afvalbak
Volvo noemt nog geen afmetingen van de XC40. Het studiemodel was 4,39 meter lang, 1,93 meter breed en 1,64 meter hoog. De SUV wordt onder de XC60 gepositioneerd en dient de strijd aan te gaan met de evenlonge Audi Q3 en langere BMW X1. Volvo zegt zich te onderscheiden door een ingenieus interieurontwerp met onder andere bergvakken onder de stoelen, speciale inductielaadmogelijkheden, uitklapbare haken voor tassen en een uitneembare afvalbak in de middenconsole.
Rij-assistenten
Op het gebied van aankleding krijgt ook de XC40 Volvo’s arsenaal aan veiligheidssystemen en rij-assistenten, waarbij de auto zelfstandig op de rijstrook blijft, waarschuwt voor achteropkomend verkeer, automatisch kan inparkeren en autonoom remt voor voetgangers.
Drie- en viercilinder
Bij de marktintroductie begin 2018 zal de XC40 leverbaar zijn als D4 en T5. De specificaties van deze motoren zijn nog niet bekend. Naast de viercilinders komt nog een aandrijflijn met een driecilindermotor, waaraan Volvo momenteel de laatste hand legt. Ook minder potente viercilinders worden later aan het programma toegevoegd.
LEES OOK: VOLVO HEEFT HOGE VERWACHTINGEN VAN XC40
Gent
In november start in het Belgische Gent de productie van Volvo’s kleinste SUV. Later zal de bouw van de S40 en V40 aan het Belgische productieprogramma worden toegevoegd. Of ook de elektrische XC40 in België het levenslicht ziet, is niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Porsche Taycan breekt record driften op ijs
-
Deze onopvallende snelle auto is gebruikt voor kunstroof Drents Museum
-
Deze merken roepen het vaakst auto’s terug om problemen
-
Opel Frontera is om eenvoudige reden goedkoper geworden
-
Pardon, hoeveel koppel heeft deze nieuwe offroad-Audi Q6 e-tron?!
-
Illegale drift in bekende Monaco-bocht komt rallyrijder duur te staan
-
Ben jij stoer en cool? Dan is dit automerk dringend op zoek naar jou
-
Chinese auto’s elektrisch? Deze Geely rijdt op alcohol
-
Dit kost de nieuwe Tesla Model Y in Nederland
-
Voyah Courage last van importheffingen: dit kost hij in Europa
-
Volkswagen krijgt mogelijk megaboete! En nu eens níét voor sjoemelen
-
Paniek! Géén V8 voor Audi RS 6-opvolger, maar er is hoop…