Voor u gevonden: Straatlegale McLaren F1 GTR Longtail
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FF127R-005_1024x768.jpg)
En niet zomaar een straatlegale McLaren F1 GTR Longtail. Dit is chassisnummer 27R, de allereerste Longtail die ooit een race won, volgens verkoper Tom Hartley Jnr. De prijs is uiteraard op aanvraag.
Chassisnummer 27R is uitgevoerd in de kleuren van Team Lark en deed in 1997 onder meer mee aan de 24 uur van Le Mans (1997) en het FIA GT Kampioenschap. Het team van Mercedes-AMG won toen de rijders- en constructeurstitel met de CLK GTR. BMW Motorsport werd tweede met de F1 GTR en Parabolica Motorsport, dat deze McLaren inzette, werd slechts zevende.
Straatlegale auto
Twee jaar later, in 1999, reed de F1 Longtail 27R het British GT Championship en vele jaren daarna werd hij volledig gerestaureerd door Lanzante Limited. Dat bedrijf bouwde hem tevens om naar een straatlegale auto. Lanzante Limited is onder meer bekend van de McLaren P1 LM, een straatversie van de P1 GTR, waarvan er vijf zijn verkocht.
Eén van tien
Er zijn in totaal achtentwintig McLaren F1 GTR’s gebouwd, waarvan tien Longtails. Nummer 27R is de op één na laatste. Volgens Tom Hartley Jnr zit er uitgebreide documentatie bij de auto en wordt hij geleverd met een groot aantal reserveonderdelen. Wat de auto moet kosten, is niet bekend. In 2014 ging nummer 21R onder de hamer. Die bracht toen 5,28 miljoen dollar op (gecorrigeerd voor inflatie en omgerekend zo’n 4,5 miljoen euro).
Bijpassende P1 GTR
Wil je het setje compleet maken, dan heeft Tom Hartley Jnr ook nog een McLaren P1 GTR in Team Lark-look staan. Het apparaat is, net als de F1 hierboven, straatlegaal gemaakt door Lanzante Limited. Beide auto’s zijn – hoe verrassend – van dezelfde eigenaar geweest. De prijs is wederom op aanvraag, maar P1 GTR’s gaan inmiddels voor zo’n 3,5 miljoen euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had