‘Voordelig elektrisch opladen vergt een hele studie’
Het is nog altijd heel onduidelijk wat de prijs voor het opladen van een elektrische auto kost bij een publieke laadpaal. Dat stelt de Consumentenbond op basis van een steekproef.
We schreven het hier al eerder en ook in ons magazine maakten we er al vaker een melding van: het is in veel gevallen nog altijd heel onduidelijk wat de prijs per kilowattuur is bij een publieke laadpaal. Bij snelladers kun je vaak al niet precies zien wat de prijs is die jíj met je specifieke laadpas betaalt. Maar dat is ook zo bij publieke laadpalen. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
Geen app
De prijs die je betaalt bij een laadpunt is van een aantal factoren afhankelijk, bijvoorbeeld van de laadpas of -app die je gebruikt. Maar zelfs dat is niet altijd makkelijk inzichtelijk voor consumenten. De Consumentenbond schrijft dat Eneco en Greenchoice geen app hebben en dat dus de website van die aanbieders geraadpleegd dient te worden om te zien wat de prijs per kWh is. Op de website van Eneco staat niet aangegeven welke tarieven waar gelden. Ook is de informatie in de apps van Vandebron, Tango en E-Flux onvolledig, zo stelt de Consumentenbond. Ook staat er vaak op laadpalen geen tarief vermeld.
Niet alleen meer betalen bij de pomp: ‘Opladen elektrische auto duurder’
Bovendien kunnen de prijzen die consumenten betalen bij een en hetzelfde laadpunt sterk verschillen. De Consumentenbond schrijft dat Engie-gebruikers bij een laadpaal 0,24 euro per kWh betalen, terwijl iemand met een Vattenfal-pas op dezelfde plek 0,40 euro per kWh betaalt. Maar op andere plekken en momenten kan de Vattenfal-gebruiker juist weer goedkoper laden. “Voor consumenten is het echt ondoorgrondelijk. Er bestaan honderden laadpassen en -apps en die hanteren allemaal hun eigen tarieven en voorwaarden”, zo stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
Prijzen moeten al transparant zijn
Dit alles is overigens zeer opmerkelijk. Vorig jaar is immers wettelijk vastgelegd dat laadexploitanten informatie over hun laadpalen delen, bijvoorbeeld over de prijs die per kWh moet worden betaald. Dat blijkt in de praktijk dus echter nog lastiger dan gedacht, ook omdat niet alleen de laadexploitant, maar ook de aanbieder van de laadpas van invloed is op de te betalen prijs per kWh.
Elektrische auto opladen? Dit kost het in Nederland en het buitenland
Overigens is er nog een laatste interessante noot van de Consumentenbond. Het stelt dat het thuis opladen van de elektrische auto momenteel nog niet automatisch goedkoper is. De prijs die je thuis betaalt is immers gekoppeld aan reguliere energiecontracten, die duurder zijn geworden door de flink gestegen stroomprijzen. Die stijging is echter (nog) niet doorgevoerd bij openbare laadpalen.