Voorruit struikelblok Ferrari Monza en Aston Martin V12 Speedster
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FSchermafbeelding-2020-03-05-om-17.56.11.png)
Mercedes-Benz liep er met de SLR Stirling Moss al eerder tegenaan en nu hebben ook Aston Martin en Ferrari de ervaring. Zowel Monza SP van Ferrari als de V12 Speedster van Aston Martin mag in de Verenigde Staten de openbare weg niet op. McLaren daarentegen heeft de oplossing voor zijn Elva gevonden.
In de Verenigde Staten is afhankelijk van de Staat een voorruit vereist of toegestaan. Dat vormt een struikelblok voor zowel de SLR Stirling Moss, Monza SP en Elva. De drie sportwagens mogen vanwege het ontbreken van een voorruit de Amerikaanse weg niet op. Aston Martin benadrukt richting zijn klanten dat de V12 Speedster wel als track-auto de oversteek mag maken.
Af-fabriek
Uit het setje speedsters of barchetta’s dat in de afgelopen jaren is gepresenteerd, is er een uitzondering. Dat is de McLaren Elva. Speciaal voor de Amerikaanse markt levert de Engelse sportwagenfabrikant een voorruit. Met die af-fabriek geleverde optie voldoet de sportwagen wel aan de Amerikaanse wetgeving en kan de Elva voorzien worden van een kenteken.
Circuitauto
McLaren geeft nog geen inzage in de productiecijfers van de Elva, waaruit je kunt concluderen hoeveel klanten de voorruit hebben besteld. Het is voor een Amerikaanse klant mogelijk om een exemplaar zonder voorruit te kiezen, maar dan mag hij er alleen op eigen terrein en circuits mee rijden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FMcLaren-Elva-voorruit.jpg)
Homologatie
McLaren bouwt 399 stuks van de Elva. Ferrari vond voor zijn Monza SP 499 kopers en Aston Martin, dat nog enkele productieplaatsen beschikbaar heeft, maakt 88 stuks van de V12 Speedster. Mercedes-Benz bouwde zo’n tien jaar terug 75 stuks van de SLR Stirling Moss. Naar verluidt vormde het ontbreken van een Amerikaanse homologatie een probleem om de toen 750.000 euro (exclusief belastingen) kostende speedster eenvoudig te verkopen. Desalniettemin wisten Ferrari en McLaren hun respectievelijk 1,8 en 1,4 miljoen euro (exclusief BTW en BPM) kostende exemplaren in rap tempo uit te verkopen. Voor de sportwagenmerken geldt dat ongeveer een derde van de totale productie naar de Verenigde Staten gaat.
Verkooplanden
Zowel de Aston Martin V12 Speedster, de Ferrari Monza SP als de McLaren Elva zijn niet in alle verkooplanden van de fabrikanten leverbaar. Het drietal mag evenmin in Rusland en China niet worden verkocht, al heeft McLaren in Rusland sowieso geen verkooppunt. Ferrari en Aston Martin mogen hun speedster ook niet in Australië en Canada leveren, waar de McLaren wel verkrijgbaar is.
Levering
Ferrari levert de Monza met naar keuze de verwijzing SP1 en SP2 al gelang het aantal zitplaatsen, al aan de gefortuneerde kopers uit. McLaren start de levering binnenkort. Aston Martin rekent op begin 2021.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had