Deze vreemde BMW 7-Serie bleef dertig jaar lang strikt geheim
De BMW 7-Serie E38 is een van de mooiste sedans ooit ontworpen, wat ons betreft, maar niet in deze vorm. Want wat hebben de ontwerpers in hemelsnaam met de neus gedaan? Die is op dit prototype volstrekt uit proportie.
Het bestaan van deze testauto was tot voor kort een goed bewaard geheim. Hij stond weggestopt in de geheime opslag van BMW en is nog nooit aan de pers of het publiek getoond. Afgelopen weekend kwam daar verandering in.
Rare BMW 7-Serie in Essen
BMW besloot om deze rare E38 (of is het een E32?) op Techno-Classica in Essen neer te zetten. We noemen hem raar omdat zijn design van geen kant klopt. De neus van de BMW 7-Serie is verlengd, het dak komt van de E32, zo lijkt het, en BMW heeft ook de koplampen en nieren van die generatie gebruikt.
Zestiencilindermotor
Het gaat bij deze E32/E38 niet om het uiterlijk, maar om de inhoud, want voorin ligt de 6,6-liter V16-motor, die je mogelijk kent uit het Goldfish-prototype. Lang werd gedacht dat die bizarre E32 als enige de experimentele krachtbron van BMW kreeg.
Maar er is dus een tweede testmodel gebouwd, deze 750iL uit 1990. Hij heeft uiterlijke kenmerken van de E32 én E38, wat niet gek is als je bedenkt dat de E38 begin jaren negentig nog in ontwikkeling was (de derde generatie 7-Serie kwam in 1994 op de markt).
Koeling BMW 7-Serie met V16
De zestiencilinder voorin is gekoppeld aan een vijftraps automaat en is beslist geen toerenmonster. Al bij 5.000 tpm begint het rood op de toerenteller. De V16 produceert 348 pk. Vergelijk dat met de V12 van de 750i uit die tijd, die 299 pk sterk was.
Opmerkelijk genoeg was de V16 in de eerdere Goldfish een stuk krachtiger, met 408 pk. Waarschijnlijk heeft BMW de motor in dit prototype teruggeschroefd vanwege de koeling. De Goldfish had zoveel lucht nodig dat hij door BMW werd uitgerust met twee enorme inlaten boven de achterwielen.
Economische recessie jaren negentig
Het zal een van de redenen zijn waarom BMW zijn V16 nooit in productie heeft genomen. Ook heeft vast meegespeeld dat de markt voor luxeauto’s het begin jaren negentig moeilijk had vanwege de wereldwijde economische recessie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen