Vrees voor toekomst van traditionele autodealer
Het heeft er alle schijn van dat de traditionele autodealer op termijn verdwijnt. Dat blijkt uit de jaarlijkse Automotive Executive Survey van KPMG.
Voor dat onderzoek ondervroeg de organisatie meer dan 1100 bestuurders uit de auto-industrie, om de sentimenten in de branche op een rij te zetten. Daaruit bleek dat een groot deel van die bestuurders verwacht dat het aantal online-verkopen de komende jaren flink zal groeien.
Nieuwe abonnementsvormen
Maar liefst 81 procent van de respondenten verwacht dat tegen 2030 zo’n 40 procent van de auto’s rechtstreeks bij de fabrikant en online worden besteld. Een nog altijd ruime meerderheid, 63 procent van de ondervraagden, denkt dat dat percentage ook 80 procent kan zijn. Daarnaast verwachten men dat nieuwe abonnementsvormen rondom autodelen ook steeds belangrijker worden.
Verder valt op dat de chiptekorten die zijn ontstaan, hun effect hebben op de toekomstvisie van leveranciers. 80 procent van de bestuurders uit de sector maakt zich namelijk grote zorgen over de continuïteit in de toeleveringsketen. Daarbij gaat het niet alleen over chips. Ook accu-onderdelen, zeldzame materialen, staal, koper en aluminium staan onder druk. Met name Europese en Aziatische bedrijven zien de toekomst somber in, zo stelt KPMG. In de Verenigde Staten is men volgens het onderzoek optimistischer.
Afgelopen 130 jaar
Dat de auto-industrie een enorme ontwikkeling doormaakt, is geen verrassing. Loek Kramer, partner Automotive bij KPMG in Nederland, bevestigt dat. “De industrie heeft de afgelopen 130 jaar niet zoveel veranderingen ondergaan als nu. Toetredende Big Tech-bedrijven, online autoverkoop en de snelle adoptie van elektrisch rijden zetten de industrie op zijn kop.”
Volgens Kramer moeten fabrikanten hun verdienmodellen aanpassen en flink investeren in hernieuwde digitale klantenervaringen. “Nieuwe businessmodellen ontstaan en de invloed van verdergaande digitalisering en de route naar een duurzame economie geven veel nieuwe kansen en uitdagingen.”
Verlies van banen door transitie
Niet alleen autodealers en toeleveranciers van accu-onderdelen en zeldzame materialen staat een zware taak te wachten. De gehele branche van autotoeleveranciers kent een hoop onzekerheid. Onlangs bleek uit onderzoek van CLEPA, de Europese brancheorganisatie voor leveranciers, dat er 500.000 banen op de tocht staan door de transitie naar elektrisch rijden. Dat komt onder meer dan een elektro-auto veel minder onderdelen heeft, en er dus minder mensen nodig zijn om ze in elkaar te zetten.
‘Door overgang naar elektrisch rijden verdwijnen 500.000 banen’