Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 18 jul 2016
Leestijd: 1 minuut

VW-dochter Italdesign wil minder afhankelijk zijn

Het Italiaanse designhuis Italdesign is op zoek naar nieuwe opdrachtgevers, nu de dochteronderneming van Volkswagen minder afhankelijk wil zijn van het moederconcern. Het bedrijf kijkt buiten de autobranche naar klanten.

Italdesign_GTZERO_7
GTZero

Italdesign

Volgens het autovakblad Automotive News voert het management al gesprekken met verschillende partijen over de ontwikkeling van speciale modellen. De heren spreken van one-off’s, maar daarvan varieert de oplage van één tot honderd stuks. De modellen dragen dat het label ‘Designed by Italdesign’.

Het designhuis maakt sinds 2010 deel uit van de Volkswagen Group, toen het 90,1% van het bedrijf overnam. Afgelopen jaar lijfde VW de resterende aandelen in, toen Giorgetto Giugiaro zich terugtrok.

Italdesign Columbus 002
Columbus

Volkswagen

Sinds VW de scepter bij Italdesign zwaait, voert het designhuis hoofdzakelijk projecten voor het moederconcern uit, mogelijk alleen voor de twaalf merken van Volkswagen.

Automotive News Europe meldt dat er ongeveer duizend mensen werken, die jaarlijks 500 tot 600 prototypes en pre-productiemodellen kunnen vervaardigen. Enkele hoopvolle projecten voor Volkswagen en Audi werden afgeschoten, zoals de Nanuk-SUV. Audi had de intentie om de auto in productie te nemen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.