Autovisie
Autovisie Nieuws 2 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Waarom 3.7 voor motor 911 Sport Classic en 3.8 voor 911 Turbo?

In de 911 Sport Classic lepelt Porsche de motor van de 911 Turbo. Maar wie de documentatie van Porsche oppervlakkig bekijkt, ziet dat de Duitse autobouwer spreekt van een 3.7-motor in de 911 Sport Classic en een 3.8-motor in de Turbo en Turbo S. Waar zit dat verschil in?

Er is geen technisch verschil, behalve dat de krachtbron in de 911 Sport Classic door een aangepaste software ‘slechts’ 550 pk in plaats van 580 pk (zoals in de Turbo of 650 pk in de Turbo S) levert. Porsche Exclusive Manufaktur, dat als divisie binnen Porsche verantwoordelijk is voor de 911 Sport Classic, kiest ervoor om het daadwerkelijke slagvolume van de zescilinder te communiceren. Met 3745 cc is de cilinderinhoud van de dubbelgeblazen zespitter 3,7 liter. Voor de krachtbron in de Turbo en Turbo S geldt ook een volume van 3745 cc, maar in die geblazen types spreekt de fabrikant van 3.8.

Porsche 911 Turbo

Techneuten en marketeers

Voor de Turbo heeft Porsche niet de techneuten laten spreken, maar de marketeers. De techneuten spreken van een 3,7-liter, ondanks de vermelding van 3.8. De marketingafdeling van Porsche kiest echter voor 3.8 omdat die aanduiding binnen de historie van het merk beter klinkt. Denk aan de vorige generatie 911 Turbo en aan de GT3-types. Bovendien had de motor in de 991-generatie een volume precies 3800 cc. Met het gebruik van de 3.7-aanduiding zou de motor ook gevoelsmatig kleiner zijn. Vandaar dat de fabrikant voor het nieuwe blok vasthoudt aan de 3.8-aanduiding. Binnen Porsche Exclusive Manufaktur benadert men het vanuit de technische kant. 3745 cc is 3,7 liter, klaar.

Carrera-motor

Porsche ontwikkelde voor de 992 Turbo-generatie, die in 2020 verscheen, een compleet nieuwe motor. Het onderblok deelt de krachtbron met de Carrera. De slag is gelijk gebleven, maar de techneuten hebben de boring vergroot. Daarnaast monteert het merk grotere luchtversnellers op het als Turbo aangeduide model. De schoepen zijn een halve centimeter groter bijvoorbeeld. Ondanks de kleinere longinhoud van de zespitter schopt de krachtbron het tot maximaal 650 pk. Als Turbo reikt het blok tot nog altijd 580 pk, meer dan in de 991-generatie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.