Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
Voorheen was het uitzonderlijk als een nieuw model geen maximale score van vijf sterren haalden na een Euro NCAP-test. Nu zie je echter meer auto’s die ‘tekortschieten’ tijdens de botsproeven. Alfa Romeo en Citroën geven zelfs aan niet per se meer voor het hoogste resultaat te gaan.
Beide merken benadrukken dat hun modellen veilig zijn bij een aanrijding, maar dat ze zich niet kunnen vinden in hoe de Euro NCAP nu tot scores komt. Inmiddels speelt de aanwezigheid van (semi-)actieve veiligheidssystemen bijvoorbeeld een belangrijke rol en goedkopere auto’s hebben die niet altijd.
Euro NCAP gaf Dacia Jogger één ster
Om een voorbeeld te geven: de Dacia Jogger kreeg in 2021 maar één ster van de Euro NCAP-organisatie. Op basis daarvan zou je denken dat het model bij een aanrijding levensgevaarlijk is, maar dat is-ie zeker niet.
Als we alleen naar botsveiligheid kijken, dan heeft de Jogger een mooie vier sterren voor de veiligheid van volwassenen en drie sterren voor de veiligheid van kinderen. Omdat Dacia om prijsredenen geen uitbreide (semi-)actieve assistenten monteert, krijgt de Jogger daarvoor één ster.
‘Score zorgt voor verwarrend beeld’
Dat betekent dat de auto overall ook één ster krijgt, want de totale score van een auto mag bij de Euro NCAP niet hoger zijn dan de laagste score in een van de vier categorieën: bescherming voor volwassen inzittenden, voor kinderen, voor kwetsbare weggebruikers en de aanwezigheid van veiligheidssystemen.
En dat zorgt voor een verwarrend beeld, vinden Alfa Romeo en Citroën, zo lieten ze weten aan Autovisie tijdens een Auto van het Jaar-evenement. Bovendien laten ze uitgebreidere veiligheidsassistenten soms niet alleen uit prijsredenen weg, maar ook omdat niet alle klanten ze willen hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025
-
Nog een nieuwe spotgoedkope EV naar Nederland
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Ultieme Alfa Romeo voor liefhebbers heeft één groot nadeel
-
Te koop: de meest charmante camper aller tijden is een Alfa Romeo
-
Deze occasion prikt en kost je 17.500 euro
-
De BYD Atto 2 is net onthuld, maar er staan hier al 28 op kenteken