Dit is waarom Audi ineens 74 procent (!) minder winst maakt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Faudi_rs_q8_42-e1715085092979.jpeg)
Moeten we al medelijden hebben met Audi? Nee, want de fabrikant heeft in het eerste kwartaal van 2024 gewoon keurig 466 miljoen euro aan winst geboekt. Het probleem is alleen dat die winst in de eerste drie maanden van 2023 nog op 1,8 miljard euro lag. Hoe kan dat?
Het heeft vast te maken met de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s, denk je nu. Nee, verre van dat. De winstdaling van Audi komt juist door het andere uiterste van het leveringsprogramma, waar grote, dure modellen nog een V6 of V8 hebben.
Leveringsproblemen bij Audi
Audi heeft grote moeite om die auto’s uit te leveren aan klanten, omdat er een tekort is aan onderdelen. Het zou gaan om een simpel riempje, dat bij de geïntegreerde startmotor/generator van de mild-hybride V6- en V8-motoren hoort.
Afzet daalde met 4,5 procent
Audi draaide in januari, februari en maart een omzet van 13,7 miljard euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 16,8 miljard. De afzet kwam uit op precies 396.912 auto’s, een daling van 4,5 procent. Het aantal afgeleverde EV’s steeg, van 34.584 naar 35.630.
Investering in nieuwe modellen
Als we het eerste kwartaal van 2024 met dat van 2023 vergelijken, valt vooral het verschil in kasstroom op. Vorig jaar kwam er 1,7 miljard euro binnen, dit jaar ging er 768 miljoen euro uit. Een verschil van bijna 2,5 miljard dus.
Volgens Audi komt dat onder meer door investeringen in nieuwe modellen: elektrische auto’s op het PPE-platform, zoals de Audi Q6 E-Tron, en brandstofauto’s op het PPC-platform. Daarbij had Audi in het eerste kwartaal ook last van stakingen in zijn fabriek in Mexico.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had