Waarom beleven compacte sedans opleving?
BMW presenteert op de autoshow in Guangzhou een studiemodel van een compacte sedan, maar het is een publiek geheim dat het model onder als 1 Serie of zelfs 2 Serie binnen enkele jaren op de markt komt. BMW negeert de opleving van de C-sedan dus zeker niet en laat al helemaal niet Mercedes-Benz en Audi met respectievelijk de CLA en de A3 sedan het premiumdeel van de middenklasse-sedan bedienen. Vanwaar die opleving?
Het antwoord is heel eenvoudig. De middenklassers zijn in de loop der jaren sterk gegroeid. De eerste generatie Golf is net zo lang als de huidige Polo en dat geldt ook voor de Ford Escort uit de jaren tachtig en de hedendaagse Fiesta. En voor een goed ontwerp zijn proporties noodzakelijk. Dus de A3 Sedan van Audi kan gezien worden als de A4 Sedan uit de jaren negentig. De Mercedes CLA heeft het formaat van de 190, de voorloper van de C-Klasse. Het verschil tussen de eerste 190 en de huidige C-Klasse bedraagt liefst 23,8 centimeter!
“De eerste generatie Golf is net zo lang als de huidige Polo en dat geldt ook voor de Escort uit de jaren tachtig en de hedendaagse Fiesta”
De designs van de C-segmentsedans was bijna altijd dramatisch. De designafdelingen tekende geregeld een hatchback, wat nu eenmaal een populaire carrosserievariant in de Golf/Astra/Focus-klasse is, en plakte daar een kont aan vast. Wie herinnert zich de Kadett en Jetta uit de jaren tachtig niet? In Europa waren die modellen nooit echt gewild. Hier koos de autokoper voor een hatchback of stationwagon. In Azië daarentegen zijn de vierdeursmodellen juist de meest gewilde carrosserievarianten.
“Door Audi, Mercedes-Benz en nu ook BMW komen er meer merken met een compacte sedan”
In de beleving van een Aziaat is een auto zoals we dat als het three box design beschrijven: motorruimte, interieur en kofferbak. Een hooggeplaatste functionaris van Peugeot legde aan Autovisie uit dat wanneer de Chinese consument zijn eerste auto koopt, hij een ‘echte’ auto wil. En in zijn beleving is dat een three box design. Dat geldt voor alle Aziatische landen, voegde hij er aan toe. Maar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan heeft men ook een voorkeur voor sedans. In Europa groeit nu het marktsegment doordat ook Mercedes, Audi en Mazda met succes sedans in de Golf-klasse hebben geïntroduceerd. De compacte sedan van BMW zal er voor zorgen dat ook andere merken met een sedan gaan komen. Fiat introduceert komend jaar de Tipo en Citroën hint naar een sedanvorm voor de opvolger van de DS4. In het segment van compacte sedans (niet premium) worden ook al de Ford Focus Sedan, Volkswagen Jetta en Toyota Corolla geleverd. Die laatste twee staan overigens niet meer in de Nederlandse prijslijsten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?