Waarom BMW zijn stoelbekleding door bacteriën laat maken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fbmw_330i_m_sport_274.jpeg)
Steeds meer autofabrikanten nemen afscheid van leren bekleding in het interieur, ook BMW. Vanaf 2023 staan er ‘vegan’ opties in de BMW- en Mini-prijslijsten, wat in feite betekent dat de leren bekleding wordt vervangen door een kunststof bekleding met leerlook en -gevoel. Maar BMW werkt aan nog iets veel interessanters: een alternatief voor leer dat door bacteriën wordt gemaakt.
BMW streeft ernaar om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn
Waarom moet leer verdwijnen? Omdat bij de productie ervan veel CO2 wordt uitgestoten. BMW streeft ernaar om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Een eenvoudige klus is dat niet, want om dat doel te bereiken moet naar ieder onderdeeltje van het productieproces, de logistieke keten en de winning van grondstoffen worden gekeken, om nog maar een paar voorbeelden te noemen.
BMW XM: Dit is het exorbitante design van de 650 pk hybride SUV
Nieuwe materialen op basis van plantenvezels en oude netten
BMW probeert op meerdere manieren om zijn klimaatvoetafdruk te verminderen. Een ervan is de ontwikkeling van nieuwe materialen: gerecyclede metalen, interieur- en exterieurbekleding van plantenvezels, harde kunststoffen van oude visnetten én duurzame leeralternatieven. BMW slaat daarbij niet één richting in, maar experimenteert met diverse opties.
Leerachtig materiaal dat door bacteriën wordt gemaakt
Zo hebben de ingenieurs van BMW kunstmatig leer ontwikkeld op basis van plastics, cactussen én bacteriën. Dat laatste proces werkt – heel erg simpel gezegd – als volgt: bacteriën worden in een mal geplaatst, worden gevoed met een suikeroplossing en beginnen een leerachtig materiaal te maken dat zich uitstrekt in de mal. Op die manier worden leerachtige materialen op maat gekweekt.
BMW: ‘Er zijn nog zoveel landen waar je niet elektrisch kan rijden’
Leren bekleding krijgt in een auto heel veel te verduren
Gaan we de bijzondere manier van produceren binnenkort terugzien in echte BMW’s? Daarover houden de ontwikkelaars hun kaken stijf op elkaar. Ze moeten eerst meer tests doen, is het antwoord. Duurzaamheidstests, want de leren bekleding in een auto krijgt veel te verduren. Daarom vind je in het ‘vegan-interieur’ van Tesla nog steeds een met echt leer bekleed stuurwiel terug.
Grootste uitdaging is leeralternatief voor op het stuurwiel
Leer op een stuurwiel slijt bovenmatig. Je hebt het altijd met je handen vast, legt een BMW-ingenieur uit, en op die handen zit bijvoorbeeld crème, zonnebrand of een andere stof. Bovendien laat je het stuur door je handen glijden als je een bocht uitkomt. Een leerachtig materiaal ontwikkelen wat daar tegen kan, is buitengewoon lastig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Conclusie na 16.500 km: de BMW i5 is een goede EV én 5-serie
-
BMW M5-kopers zijn stiekem allemaal brave huisvaders (of moeders)
-
Elektrische auto stil? Deze nieuwe BMW maakt superveel herrie
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
BMW zet archief online! Nu komen we helemaal niet meer aan werken toe
-
Al voor 9.000 euro rijd je deze echt sportieve BMW als occasion
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
50.000 euro voor twee letters: dit is de BMW M3 CS Touring
-
Deze grote premium-SUV’s met V8 zijn als occasion best betaalbaar
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025