Waarom BMW zijn stoelbekleding door bacteriën laat maken
Steeds meer autofabrikanten nemen afscheid van leren bekleding in het interieur, ook BMW. Vanaf 2023 staan er ‘vegan’ opties in de BMW- en Mini-prijslijsten, wat in feite betekent dat de leren bekleding wordt vervangen door een kunststof bekleding met leerlook en -gevoel. Maar BMW werkt aan nog iets veel interessanters: een alternatief voor leer dat door bacteriën wordt gemaakt.
BMW streeft ernaar om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn
Waarom moet leer verdwijnen? Omdat bij de productie ervan veel CO2 wordt uitgestoten. BMW streeft ernaar om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Een eenvoudige klus is dat niet, want om dat doel te bereiken moet naar ieder onderdeeltje van het productieproces, de logistieke keten en de winning van grondstoffen worden gekeken, om nog maar een paar voorbeelden te noemen.
BMW XM: Dit is het exorbitante design van de 650 pk hybride SUV
Nieuwe materialen op basis van plantenvezels en oude netten
BMW probeert op meerdere manieren om zijn klimaatvoetafdruk te verminderen. Een ervan is de ontwikkeling van nieuwe materialen: gerecyclede metalen, interieur- en exterieurbekleding van plantenvezels, harde kunststoffen van oude visnetten én duurzame leeralternatieven. BMW slaat daarbij niet één richting in, maar experimenteert met diverse opties.
Leerachtig materiaal dat door bacteriën wordt gemaakt
Zo hebben de ingenieurs van BMW kunstmatig leer ontwikkeld op basis van plastics, cactussen én bacteriën. Dat laatste proces werkt – heel erg simpel gezegd – als volgt: bacteriën worden in een mal geplaatst, worden gevoed met een suikeroplossing en beginnen een leerachtig materiaal te maken dat zich uitstrekt in de mal. Op die manier worden leerachtige materialen op maat gekweekt.
BMW: ‘Er zijn nog zoveel landen waar je niet elektrisch kan rijden’
Leren bekleding krijgt in een auto heel veel te verduren
Gaan we de bijzondere manier van produceren binnenkort terugzien in echte BMW’s? Daarover houden de ontwikkelaars hun kaken stijf op elkaar. Ze moeten eerst meer tests doen, is het antwoord. Duurzaamheidstests, want de leren bekleding in een auto krijgt veel te verduren. Daarom vind je in het ‘vegan-interieur’ van Tesla nog steeds een met echt leer bekleed stuurwiel terug.
Grootste uitdaging is leeralternatief voor op het stuurwiel
Leer op een stuurwiel slijt bovenmatig. Je hebt het altijd met je handen vast, legt een BMW-ingenieur uit, en op die handen zit bijvoorbeeld crème, zonnebrand of een andere stof. Bovendien laat je het stuur door je handen glijden als je een bocht uitkomt. Een leerachtig materiaal ontwikkelen wat daar tegen kan, is buitengewoon lastig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen