EXCLUSIEF: Waarom Bugatti alsnog een roadster (Mistral) uitbrengt
Met Bugatti in nieuwe handen en de laatste Chiron anderhalf jaar van ons verwijderd, wil de kersverse eigenaar direct goede sier maken met de lancering van een nieuw model. Mate Rimac, topman van Bugatti-Rimac, gaf opdracht voor een onmogelijk model op basis van de Chiron. Het werd de Mistral.
Volgens Bugatti was een open variant van de Chiron technisch niet mogelijk. In de B-pilaar zat teveel techniek, die de ontwikkeling van een volledig open variant in de weg stond. Maar zie de nieuwe Mistral. Het is een roadster – of beter gezegd Barchetta – geworden. Welnu, het technische aspect was, zoals nu blijkt, wel degelijk te overwinnen. De Chiron is alleen als Coupé ontwikkeld. Van de architectuur kan geen open variant worden gemaakt. We werkten aan een open sportwagen, maar dat plan is niet doorgezet, aldus de designer bij de Franse fabrikant.
Financiële aspect Bugatti
Het kostte namelijk te veel geld om de architectuur van de Chiron aan te passen. Het financiële aspect bepaalde de uiteindelijke keuze om de Chiron louter als coupé te ontwikkelen. De Chiron werd namelijk kort voor dieselgate ontwikkeld.
Voor het Volkswagen-management, waaronder Bugatti toen viel, was er zelfs geen noodzaak om met Bugatti door te gaan, nu dieselgate een grote kopzorg voor Volkswagen zou worden.
Zou worden, want nog voordat dieselgate wereldkundig werd, was bij het moederconcern bekend dat de frauduleuze dieselsoftware bekend zou worden en het concern in financiële problemen zou brengen. Door een heldhaftig optreden van de topman van Bugatti werd de marktintroductie van de Chiron in het jaar erop voortgezet. Dieselgate brak in 2015 uit, de Chiron verscheen in 2016 op de markt.
Dieselgate
Zuinigheid met Bugatti’s ontwikkelingsmunten met het oog op dieselgate zorgde er dus mede voor dat de Chiron er in één variant zou komen. Dat de auto er nu alsnog komt, komt door de investering die de huidige eigenaar durft te doen. Met een vraagprijs van vijf miljoen euro (exclusief belastingen) en een oplage van 99 stuks draait Bugatti een additionele omzet van bijna een half miljard euro. De 100 stuks inclusief Bugatti’s eigen demonstratiemodel is het hoogste productievolume binnen de vier few-off-modellen. Van de Divo maakte de fabrikant 40 exemplaren met een prijskaartje van 5 miljoen euro. Van de 11,5 miljoen euro kostende La Voiture Noire verscheen er één en van de Centodieci kwamen er 10 stuks a raison van 8 miljoen euro uit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto