Waarom Chinese auto’s mogelijk vanaf deze week duurder worden
De Europese Unie gaat deze week aankondigen dat er extra importheffingen komen op Chinese auto’s, zo is de verwachting. Waarschijnlijk komt de aankondiging op woensdag, waarna China ongetwijfeld met vergeldingsacties komt.
Eerder dit jaar vond de Europese Unie bewijs dat Chinese merken staatssteun krijgen van de Chinese overheid, waardoor ze hun modellen goedkoper kunnen aanbieden dan Westerse fabrikanten dat kunnen.
Overcapaciteit Chinese auto’s
Europa startte eind vorig jaar een onderzoek na vermoedens dat China zijn overcapaciteit hier ‘dumpt’. Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, zei afgelopen maand dat “de wereld China’s overproductie niet kan absorberen” en dat Europa alles zal doen om de eigen industrie te beschermen.
Mercedes: ‘Europa moet het Chinese merken juist makkelijker maken’
En dat gaat de Europese Unie dus doen met extra importheffingen, die naar verluidt deze week worden aangekondigd. China heeft daarna vier weken de tijd om bewijs aan te leveren dat er géén sprake is van staatssteun aan de eigen automerken.
Extra importheffingen
Wat in ieder geval zeker lijkt, is dat China direct met vergeldingsacties zal komen: hogere importheffingen voor Europese producten. Experts verwachten overigens dat Chinese automerken, zoals BYD, zo’n enorm kostenvoordeel hebben, dat ze de extra Europese heffingen prima kunnen hebben.
Momenteel liggen de heffingen op 10 procent. Naar verwachting gaan ze naar 20 tot 30 procent, wat volgens ingewijden nog steeds niet genoeg is. Pas bij 40 tot 50 procent wordt de Europese markt minder aantrekkelijk voor Chinese fabrikanten, denken ze.
Volvo verplaatst productie
Volvo sorteert al voor op de hogere importtarieven en wil zijn productie van elektrische auto’s van China naar België verplaatsen, zo meldt de Britse krant The Times. Het gaat dan om de modellen EX30 en EX90. De EX40 wordt al in België gebouwd.