Waarom de allerbeste Toyota geen Toyota mocht heten | Sjoerds Weetjes 307
Met de Lexus LS400 introduceerde Toyota eind jaren 80 zijn allerbeste auto. De limousine was het visitekaartje van het reeds grote Toyota-concern. Toch prijkt er geen Toyota-badge op. Vanwaar de keuze om de Luxury Saloon niet als Toyota uit te brengen? Dat vertelt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je in deze nieuwe aflevering van Sjoerds Weetjes.
Toyota is inmiddels het grootste automerk in de wereld met de meest succesvolle productlijn onder één naam (Corolla) en de betrouwbaarste modellen in het leveringsgamma. Om die positie te verwerven bewandelde het Japanse merk een lange weg, begonnen in de jaren 30. Na een halve eeuw daagde het toenmalige management een klein team uit te denken over de allerbeste auto ter wereld, waarmee de Japanners konden opboksen met luxemerken als Mercedes-Benz, BMW en Cadillac.
Waarom geen Toyota-logo?
Kosten nog moeite werden bespaard om dat doel te bereiken. In deze aflevering van Sjoerds Weetjes neemt Sjoerd van Bilsen je mee naar de jaren tachtig toen voor het eerst het idee ter tafel kwam. Welke weg werd vervolgens bewandeld? Hoeveel techneuten en designers werden bij het project betrokken? Waar ontstonden de frustraties binnen de ontwikkeling van het model? En bovenal, waarom heet het resultaat van project F1 geen Toyota? Op die vragen geeft Sjoerd het antwoord. Lexus, onder die naam bracht Toyota de limousine uit. Was het de bedoeling om de auto als Toyota Lexus uit te brengen of was Lexus direct een merk? Bestaat er een Toyota LS400?
Sjoerds Weetjes is een videorubriek van Autovisie. Elke week verschijnt er een nieuwe aflevering waarin de Autovisie-redacteur duikt in het verhaal achter een merk of model. Sjoerd doet onderzoek, al bouwde hij in de loop der jaren door zijn enorme netwerk reeds veel kennis op. Die informatie deelt Sjoerd graag met andere liefhebbers.
Geen folderpraat
Hij weet dat anderen ook graag meer willen weten dan de folder vertelt. In eerdere afleveringen onthulde Sjoerd het hoofdpijnproject van de Audi R8 Spyder, hij waarom het logo op de nieuwste Continental GT fout is, waarom DHL verdiende aan de levering van de Aston Martin GT12, hoe een concept car wordt gebouwd, waarom er verschillende camouflagepakken voor toekomstige auto’s zijn en waarom de Mini Clubman een knipperende dakantenne heeft.
Het instrumentarium van de eerste Lexus IS
Zo kwam de Volkswagen T-Roc Cabrio tot stand
Bij deze Aston Martin kreeg je een tweede auto cadeau
De geheime concepten van Bugatti
Hoe Lego hielp bij de ontwikkeling van de DS 7-lichten