Waarom de Fisker Karma mislukte – Sjoerds Weetjes 259
Nog steeds is de Fisker Karma een opvallende en tamelijk unieke verschijning op de weg. En dat niet alleen door zijn grote wielen en wulpse lijnvoering van meesterontwerper Henrik Fisker, ook door de gebouwde exemplaren. Nog altijd zijn er 80 stuks in Nederland geregistreerd. In deze aflevering van Sjoerds Weetjes gaan we bijna 15 jaar terug in de tijd en lopen we de ontwikkeling van het merk Fisker door. Want wat ging er nu fout en wat was Fisker nu eigenlijk van plan.
Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen werd door een enthousiaste Fisker-rijder uitgenodigd voor een meeting in Zeeland. Wat bleek, enkele enthousiaste Karma-bezitters spreken jaarlijks een keer met elkaar af. En dan hebben we het niet over alleen de 80 Nederlandse rijders, maar internationaal. En zo stonden afgelopen weekeinde in Zeeland 19 Fiskers Karma bij elkaar. Dat aantal werd tezamen gebracht door liefhebbers uit Nederland, Duitsland, Zwitserland en zelfs Zweden. De heren en dames reden vanuit de Veerse Dam een toer door Zeeland, genoten van de lokale cultuur en spraken ondertussen over hun nieuwe ervaringen met de Karma.
Exclusieve verschijning
De Karma is en blijft een spraakmakende auto. Niet heel veel mensen kennen het model en zelfs autoliefhebbers vragen geregeld om wat voor model het gaat. De Fisker Karma is onveranderd een opvallende en bijzondere verschijning, ondanks dat de productie momenteel in Amerika wordt voortgezet als Karma Revero. Sjoerd duikt in de historie van het merk. Waar komt Fisker vandaan, wanneer werd de auto gebouwd, waarom is de Karma zo exclusief en wat was het doel van oprichter Henrik? Bekijk hierboven de video of ga naar Youtube.com/autovisie en kijk Sjoerds Weetjes 259.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FNVB9793Sw-Fisker-Karma.jpg)
Sjoerds Weetjes
Sjoerds Weetjes is een vaste videorubriek van Autovisie. Elke week belicht redacteur Sjoerd een specifiek onderwerp. De ene keer duikt hij in de historie van een merk of type, de andere keer verklaart hij het design van een model, onthult hij hoe een prototype wordt opgebouwd of waar een naam van een auto vandaan komt. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Sportcoupé voor 20.000 euro: Ford Mustang GT vs. Nissan 350Z
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
De allereerste auto met klapkoplampen | Sjoerds Weetjes 444
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?
-
Trump pakt ook eigen volk: zoveel duurder worden auto’s in de VS
-
Europese grootmachten willen Trump keihard terugpakken