Waarom de Hypercar precies is wat het WEC nodig heeft
Na een lange tijd heeft het FIA World Endurance Championship (WEC) afscheid genomen van LMP1-bolides. Het was jarenlang de topklasse in de langeafstandsraces, maar afgelopen weekend schreef Toyota geschiedenis door de 6 uur van Spa-Francorchamps te winnen in de nieuwste topklasse: de Hypercars.
De LMP1-klasse was in 2015 nog springlevend. Toyota moest het toen nog opnemen tegen grootmachten Audi, Porsche en – voor een korte tijd – Nissan. De volle grid van de bolides met hybridesystemen leverde mooie races op, met als hoogtepunt natuurlijk de 24 uur van Le Mans. Aan die mooie periode voor deze raceklasse kwam in 2018 een einde, toen alleen nog Toyota actief was in de hybride LMP1-klasse. Het WEC besloot om privéteams toe te laten, al zorgde dat amper voor competitie voor Toyota Gazoo Racing. De concurrentie, zoals Rebellion, Dragonspeed, SMP en ByKolles, kon Toyota nooit bedreigen: een gebrek aan het hybridesysteem en vierwielaandrijving zoals de Japanners wel hadden liet ze vrijwel kansloos.
Sindsdien heeft Toyota de topklasse van het WEC gedomineerd. Voor de spannende gevechten moest meer gekeken worden naar de LMP2-klasse en de GTE’s. Om de topklasse nieuw leven in te blazen besloot het WEC om een nieuwe klasse te introduceren: de Hypercars.
Historische zege Toyota in Hypercars
Afgelopen weekend debuteerde de Hypercar van Toyota, de GR010 Hybrid, op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps. Voorafgaand aan dat raceweekend waren er nog wel de nodige zorgen over de snelheid van die klasse. In de eerste vrije training stond er zelfs een LMP2 bovenaan de tijdlijst. De organisatie wilde nog niet geloven aan een Balance of Performance (BoP), waarmee de LMP2 wat afgeremd zou worden zodat het verschil met de Hypercars zou toenemen.
Toyota schreef uiteindelijk geschiedenis door de eerste zege te pakken in de Hypercarklasse van het WEC. Na zes uur racen op Spa-Francorchamps won de auto met nummer 8, bestuurd door Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley. De enige concurrent in deze klasse voor Toyota is Alpine, dat wel nog met een LMP1-bolide rijdt. Dat is volgens het reglement nu nog toegestaan, maar vanaf 2022 zal dat enkel nog de Le Mans Hypercar (LMH) zijn.
Daar komt wel nog de Le Mans Daytona Hypercar (LMDh) bij. Dat zijn de Hypercars die in de Amerikaanse raceklasse IMSA zullen rijden, waar ze de Daytona Prototype International (DPi) vervangen. Zij zullen dan een chassis gebruiken van een van de vier leveranciers: Dallara, Multimatic, Ligier en Oreca. De rest, dus de motor, het hybridesysteem en het bodywork, zullen de teams zelf moeten maken.
Het is dan het doel dat de LMDh en LMH met elkaar de strijd aangaan in zowel het IMSA als het WEC. Daardoor zullen alle Hypercars te zien zijn bij de 24 uur van Daytona, maar ook de 24 uur van Le Mans.
Geduld loont
De Hypercarklasse zit momenteel in een transitiefase. Voor nu bestaat de Hypercarklasse enkel uit Toyota en Alpine, maar daar komt volgend jaar al verandering in. Omdat de kosten van zo’n Hypercar-team – volgens het WEC – bijna tachtig procent lager liggen dan de kosten van een LMP1-team, zijn er meerdere autofabrikanten die instappen.
Later dit jaar zal Glickenhaus zich nog toevoegen aan het lijstje Hypercar-teams. Het was de bedoeling dat ook ByKolles al dit jaar in actie zou komen, maar die kans lijkt klein. In 2022 zal Peugeot met een hypercar voor het eerst sinds 2011 terugkeren naar Le Mans. Ook Audi zal zijn rentree maken in het WEC, al moet dat nog wachten tot 2023.
De meest recente aankondiging komt van Porsche. De Duitse fabrikant gaf al aan zich aan te sluiten bij de Hypercarklasse, maar heeft dinsdag meer duidelijkheid gegeven over dat plan. Het merk zal samen met het grote Team Penske in de klasse toetreden. Zij zullen vanaf 2023 in zowel IMSA als het WEC rijden met de LMDh. In datzelfde jaar zal ook Ferrari zijn grote opwachting maken in de topklasse van het WEC.
Gouden tijd voor langeafstandsraces
Om die stap vooruit te zetten moet er wel ergens een compromis komen. Waar de LMP1’s nog rondetijden reden van zo’n 3:18, zullen de Hypercars naar verwachting rondetijden van 3:30 rijden op het 13,6 kilometer lange Franse circuit van Le Mans. De auto’s zullen minstens 1030 kilo wegen en een maximaal vermogen hebben van 500 kW. Dankzij een BoP ‘garandeert’ het WEC een ‘gelijk speelveld’ voor iedereen.
Met al deze merken die zich hebben toegewijd staat de langeafstandsracerij een gouden tijd te wachten. Het zal vanaf 2023 pas allemaal echt losbarsten, maar als de klasse populair blijkt te zijn kan het zomaar zijn dat nog meer fabrikanten toetreden tot het WEC. Voor nu kan het WEC al rekenen op de toewijding van een flink aantal autofabrikanten, precies wat deze raceklasse nodig heeft na jaren van eenzijdigheid in de topklasse.
Lees ook:
Ook interessant
-
Bizar! Bugatti boekt krankzinnig snelheidsrecord met cabrio
-
Zo herrees Bugatti de eerste keer uit zijn as | Sjoerds Weetjes 417
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Dit gaat de verzekeraar niet leuk vinden: auto knalt op Koenigsegg
-
Internet wordt gek om nieuwe Rimac: ‘Hoor ik een brandstofmotor?’
-
Ex-Bugatti-ontwerper komt met hypercar sterker dan Tourbillon-V16
-
Pagani Utopia Roadster: deze details koop je voor €3,1 miljoen
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
Nieuw productieauto-record Goodwood-heuvelklim: V8 verstoot EV
-
Duurste occasion van Nederland heeft een wel heel extreme prijs
-
De Tomaso P72 komt naar Nederland: dit is wanneer
-
Dit wil je horen: zo klinkt de V16 in de nieuwe Bugatti Tourbillon