Waarom de Lexus RX er niet als zevenzitter komt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FLEXUS-RX-500h-FSPORT-WHITE-WIDE-REAR.jpg)
Lexus vernieuwt de RX en dat is de vijfde generatie sinds de marktintroductie van de productielijn in 1997. In de afgelopen 25 jaar werd van alleen de vierde editie een zevenzitsvariant aangeboden. Komt er dan van de nieuwe generatie van zelfsprekend ook weer een zevenzitter? Het antwoord is nee.
De fabrikant is duidelijk. De zevenzitter is nu niet aangekondigd en zal er ook niet komen. Wat blijkt, de vraag naar de uitvoering met twee extra zitplaatsen was kleiner dan verwacht. Alleen in Groot-Brittannië lag de afzet ver boven het gemiddelde. Van de vierde generatie Lexus RX leverde de Engelse importeur zo’n 20 tot 25 procent als uitgebouwde variant. Gemiddeld koos in Europa één op de tien kopers voor de uitvoering met twee extra zitplaatsen. Het zijn toch aantallen, zou je zeggen. Maar wat blijkt uit navraag van Lexus bij de RX-clientèle, de bezitters van de tweede carrosserievariant kochten de SUV niet vanwege de derde zitrij, maar vanwege de grotere bagageruimte die het model biedt ten opzichte van het andere type.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FSchermafbeelding-2022-06-01-om-10.58.51.png)
Breder en dieper
Vandaar dat Lexus ervoor heeft gekozen om niet langer de RX als zevenzitter aan te bieden, maar het laadvolume te vergroten. Hoe groot de bagageruimte in de vijfde generatie is, geeft Lexus nog niet op. De fabrikant laat weten dat het volume toeneemt. Enerzijds door een toegenomen breedte van de auto, anderzijds door de laadlengte te vergroten. De afstand tussen de achterbankleuning en de klep is nu 5 cm groter en dat binnen een gelijk gebleven wagenlengte. De ontwikkelingsafdeling heeft de leuning van de achterbank iets minder volumineus gemaakt en de bekleding van de achterklep uitgehold. De achterbank staat zelfs een centimeter naar achteren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FLEXUS-RX-500h-FSPORT-WHITE-REAR-3_4-v2.jpg)
Voor het eerst met turbomotor
De nieuwe Lexus RX verschijnt begin 2023 op de Nederlandse markt. De onveranderd 4,89 meter lange SUV komt er louter met hybride-aandrijflijnen. Bij de verkoopstart is er keuze uit een RX350h met een geëlektrificeerde 2.5-viercilinder (245 pk), een RX450h+ met 306 pk sterke plug-in hybride-aandrijflijn en een 2.4-viercilinder turbomotor met elektro-ondersteuning en systeemvermogen van 371 pk. Een elektrisch aangedreven versie komt er niet. Het platform is er niet voor geschikt, zegt de autobouwer. Meer over de Lexus RX lees je hier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had