Waarom de Renault H1st Vision Concept onbegrijpelijk is
Renault verstaat de kunst van het schrijven zonder iets te zeggen. Lees maar: “De Renault H1st vision is een verbonden, fysiek en virtueel object dat niet alleen een robuuste methode voor samenwerking tussen de partners demonstreert, maar ook hoe technologie van Renault Group, Dassault Systèmes, Orange, ST Microelectronics en Thales elkaar aanvullen om de mobiliteit van de toekomst vorm te geven.” Huh?!
Laten we het proberen begrijpelijk te maken. De Renault H1st Vision is de Vision Scénic van een jaar geleden, maar dan bleker gekleurd. En met allerlei nieuwe techniek erin, kennelijk.
Renault H1st Vision is er in twee gedaanten
Functionele techniek, aldus Renault. Al lijkt ons het vreemd als techniek níet functioneel zou zijn. Waarom ontwikkel je het anders? We hebben alleen wel moeite om te begrijpen wat er zo functioneel is aan de virtual twin, zoals Renault die noemt.
De H1st Vision is er in twee gedaanten: de echte auto en zijn digitale tweelingbroer. Ze communiceren met elkaar en met de bestuurder, passagier, de weginfrastructuur, parkeerplekken, laadstations en alternatieve mobiliteitsopties.
Waarom die virtual twin er is? Om de inzittenden de mogelijkheid te geven om de Renault H1st Vision ‘fysiek’ aan te stuur, via een digitale voorstelling van de auto zelf in… we gokken… het infotainmentsysteem.
Studiemodel met twintig innovaties
Renault zegt dat de H1st Vision twintig innovaties bevat. Zo kan hij tot op een afstand van 6 meter van de auto de bestuurder herkennen aan zijn of haar biometrische gegevens.
Dat klinkt eng en dat is het misschien ook wel, want Renault beweert dat zijn nieuwste conceptmodel de gezondheid van inzittenden in de gaten kan houden en de hulpdiensten kan waarschuwen in het geval van bijvoorbeeld een hartaanval.
De auto kijkt ook naar zijn eigen gezondheid en doet een voorspelling over de levensduur van bijvoorbeeld de batterij en de banden. Die informatie wordt opgeslagen in een NFT (Non-Fungible Token).
Het gaat bij de Renault H1st Vision niet om de aandrijflijn, natuurlijk, maar we gaan ervan uit dat die gelijk is aan die van de Vision Scénic, met een 218 pk sterke elektromotor, een 40 kWh-accu en een brandstofcel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze fraaie occasion van 25.000 euro rijd je eens in wat anders
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
De Renault 4 heeft een functie voor mensen die niet kunnen rijden
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets
-
Nieuwe gezinsauto van Renault is een allrounder met scherpe prijs
-
De nieuwe Renault Rafale is meer R.S. dan Espace
-
Tony is de enige in Nederland met deze exclusieve Renault
-
Elegante en betaalbare coupé heeft onterecht een slechte reputatie
-
Zie hoe Renault Clio RS op hoge snelheid de controle verliest tijdens trackday
-
De Renault Rafale rijdt niet zoals je verwacht
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV