Autovisie
Autovisie Nieuws 29 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

Waarom de Saab 9-4X een van de meest exclusieve Saab-modellen is | Sjoerds Weetjes 305

De Saab 9-4X werd in twee maanden ontworpen. Vervolgens duurde het zeven jaar voordat de productie startte. Al na negen maanden werd de bouw van de SUV beëindigd. Dit is het trieste verhaal van de 9-4X én andere geplande modellen.

Het is ruim tien jaar geleden dat de allerlaatste Saab de productielijn in Zweden verliet. Het Nederlandse Spyker had geprobeerd het memorabele merk van de ondergang te redden, maar zonder resultaat. General Motors verkocht een lege huls aan Victor Muller en kornuiten. De Amerikanen deden de Nederlandse eigenaar wel een paar modellen cadeau, de Saab 9-5, 9-5 Estate en de 9-4X.

Hoe dat trio tot stand kwam, vertelt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je in de nieuwe aflevering van Sjoerds Weetjes. Hij neemt je mee in de ontstaansgeschiedenis van de 9-4X en onthult het ontwerptraject. De 9-4X stond aan de wieg van een serieus productoffensief, dat later ook resulteerde in een 9-5 en 9-5 Estate. Andere modellen lagen op de tekentafel. Die auto’s kwamen er uiteindelijk niet, terwijl de 9-5-reeks en 9-4X kortstondig werden gemaakt.

Saab-historie

Met het faillissement van Saab eind 2011 kwam er een einde aan een carrière van ruim 65 jaar. In 1945 werd de automobieldivisie door Saab AG opgericht. Het eerste model verscheen vier jaar later, de 92. Na bijna twintig jaar ging de onderneming samen met Scania-Vabis, dat exact twintig jaar later werd omgeturnd in een zelfstandige divisie, Saab Automobile AB. In 1989 neemt General Motors een aandeel in het autobedrijf, om in 2000 de resterende aandelen in de Zweedse autobouwer in te lijven.

GM verweeft de eigen technologie in de toekomstige Saab-modellen, maar de Zweedse techneuten passen dermate veel aan de auto’s aan dat er sprake is van eigen Saab-componenten. Het personeel probeert zo het karakter van Saab te behouden. In 2008 kwam het moederconcern in financiële problemen en besloot het bedrijf het verliesgevende Saab af te stoten. Waarom GM dat besluit nam en waarom dat op een vreemd moment was, hoor je in deze aflevering van Sjoerds Weetjes.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.