Autovisie
Autovisie Nieuws 18 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Waarom de Smart Forfour acuut uit productie moest – Sjoerds Weetjes 285

Trots introduceerde Smart op de IAA 2003 de grotere Forfour, maar het lachen verging de fabrikant al heel snel. Zo’n 2,5 jaar later staakte Smart noodgedwongen de bouw van de gezins-Smart. Waarom nam de Mercedes-dochter dat besluit? In deze aflevering het nooit eerder vertelde antwoord op de vraag waarom Smart voortijdig afscheid van de Forfour moést nemen.

Na de Fortwo, die in 1997 als City Coupé werd geïntroduceerd, bracht Smart de grotere Forfour. Met het model wilde de fabrikant een nieuwe klantengroep aanspreken, terwijl het ook zijn bestaande clientèle wilde opvangen die de tweezitter letterlijk waren ontgroeid en meer ruimte binnen de vier wielen nodig hadden. Het management bedacht de vijfdeurs Forfour, die, zoals zijn naam al aangeeft, ‘voor vier’ bedoeld was.

Samen met Mitsubishi

In 2003, ruim vijf jaar na de officiële productiestart van de City Coupé, stelde Smart het model voor. Voor zowel de ontwikkeling als de productie ging het merk een samenwerkingsverband met Mercedes’ partner Mitsubishi aan. Op dezelfde technische basis bracht de Japanse autobouwer de Colt. Die B-segmenter kwam er als drie- en vijfdeurs hatchback en als cabriolet. Smart beperkte het programma tot een vijfdeurs hatchback, al heeft de fabrikant ook naar een driedeurs model gekeken. De Forfour en Colt rolden van dezelfde band in het Limburgse Born.

Zestien maanden in productie

Waar de Colt zijn geplande levenscyclus afmaakte, hield Smart het na slechts zestien maanden (!) al voor gezien. Waarom? Dat antwoord geeft Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je exclusief in aflevering 285 van Sjoerds Weetjes.

Sjoerds Weetjes

In de videoreeks Sjoerds Weetjes van Autovisie behandelt Sjoerd elke week een model en vertelt je de anekdotes, het achtergrondverhaal of de bijzondere details van de bewuste auto, zoals dus ditmaal de werkelijke, nooit eerder vertelde reden achter het voortijdige productie-einde van de Forfour. In een eerdere aflevering legde Sjoerd je uit hoe een studiemodel wordt opgebouwd, hoe fabrikanten hun auto’s camoufleren, hoe roken in een Porsche Boxster levensgevaarlijk kan zijn, hoe het uitlaatontwerp van de eerste Mini Cooper S tot stand kwam, hoe McLaren de F1 jong houdt en hoe omslachtig het is om het ruitensproeierreservoir van de Alfa 4C bij te vullen.

 

Sjoerds Weetjes #1 – Alfa 4C Spider

Sjoerds Weetjes #117: Zo worden nieuwe auto’s gecamoufleerd?

Zo kwam de Peugeot e-Legend tot stand – Sjoerds Weetjes #136

Sjoerds Weetjes #95: Porsche Boxster in vuur en vlam

Sjoerds Weetjes #20: Zo kregen de uitlaateindstukken van Mini hun vorm

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.