Waarom deze Ferrari in een garage verdwijnt en er nooit meer uitkomt
Met ‘garage’ bedoelen we overigens niet die goedkope opslagbox achter jouw huis, waar de lokale jeugd ‘s avonds wiet rookt en ballonnetjes leegslurpt. Nee, deze Ferrari verdwijnt in een afgesloten parkeergarage onder een kapitale villa; een oversized mancave met luchtbehandeling en een autolift.
Hij komt er naast een Enzo te staan, een LaFerrari, een McLaren P1, een Porsche 918 Spyder, en nog veertig andere gelimiteerde hypercars. Het is er stil en donker, met als enige geluid het zachte gezoem van tientallen druppelladers. Want deze Ferrari gaat nergens heen. Af en toe floept in de garage het licht aan. Dan komt de eigenaar naar beneden met vrienden, kennissen, of Shmee150, om te wijzen en te kijken. “Dit is mijn Ferrari SP51”, zegt de man dan, “daar heb ik zoveel miljoen voor betaald.” Ooh, aah, klinkt het even. En dan gaat het licht weer uit.
Ferrari SP51 eenzaam en alleen in een parkeergarage
Jaren gaan voorbij. De hoezen waarmee de Ferrari is afgeleverd zitten nog op de stoelen en het stuur. Met lede koplampen ziet de SP51 aan dat andere auto’s wél mee naar buiten worden genomen, voor een supercarrit of een tripje langs de boulevard. Maar hij blijft staan. Op speciale kussens. Anders worden zijn banden vierkant.
Tot op een dag het licht voor de allerlaatste keer aan springt. Er komen vreemde mannen naar hem kijken. Ze hebben witte handschoentjes aan, noteren matching numbers en kijken of de speciale Ferrari-kofferset nog achter in de kofferbak ligt. De SP51 wordt geveild.
Hé Ferrari, maakt eens een Special Project voor mij
Want zo ziet het leven van een Ferrari SP er ongeveer uit. De eerste eigenaar is een trouwe klant en krijgt dus toestemming om miljoenen uit te geven aan een Special Project. Want zo werkt dat, je belt niet simpelweg Ferrari op en zegt: “Alles kits, hier heb je geld, maak nu maar even mijn droomauto.”
Nee, jij moet uitverkozen worden door Ferrari. En dat betekent dat je minstens nog tien andere Ferrari’s moet hebben, anders ben je geen trouwe klant.
Op basis van een 812 GTS met 6,5-liter V12
Hoe dan ook, de SP51 is in opdracht van een Taiwanese klant ontworpen en gebouwd. Als basis diende de 812 GTS, de open versie van de 812 Superfast. Nou heeft die auto nog een metalen klapdak, maar de SP51 niet meer. Dus als de sprinklers in de ondergrondse garage per ongeluk afgaan, heeft de eigenaar een probleem.
Over de specificaties van de SP51 is niks bekend. Al gaan we er gewoon vanuit dat hij, net als de 812 GTS, 800 pk en 718 Nm sterk is. Zijn 6,5-liter V12 klinkt glorieus! Maar helaas, dat zal niemand ooit horen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Vergeet die rare F80! Deze vijf moderne Ferrari’s zijn wél mooi
-
Deze nieuwe Ferrari maakt een einde aan de ‘Big 5’
-
Is de Ferrari Daytona SP3 een broer van de LaFerrari, of niet? | Sjoerds Weetjes 419
-
Zouden ze dit gedrocht bij Mansory zelf nou wél mooi vinden?
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Zou jij 67.000 euro neertellen voor deze hoop schroot?
-
Zien: tieners stelen peperdure Ferrari en slaan op de vlucht
-
Zo bizar veel kost één nieuwe Ferrari Purosangue-schokdemper
-
Hoeveel geld verdient Ferrari per verkochte auto?
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper