Waarom deze snelweg vanaf 2025 onder stroom komt te staan
Rare jongens, die Zweden, want ze gaan vanaf 2025 een hele snelweg onder stroom zetten. Waarom ze dat doen? Om elektrische auto’s te kunnen opladen.
Het grootste nadeel van elektrische auto’s is het laden, dat veelal uren in beslag neemt. Natuurlijk kun je een snellader opzoeken en in minder dan een half uur weer op tachtig procent laadniveau zitten, maar dat is hartstikke duur.
McLaren Speedtail kan al inductieladen
Inductieladen is ook een optie. De McLaren Speedtail wordt bijvoorbeeld geleverd met een laadplateau. Dat kun je onder de auto schuiven om de batterij van het hybridesysteem draadloos op te laden.
McLaren Speedtail ‘Albert’: het spuiten kostte meer dan 12 weken
Snelweg omtoveren tot lader
Interessant is het idee om het wegennet om te toveren tot één grote inductielader. En dat is precies wat ze in Zweden gaan doen. Vanaf 2025 wordt de snelweg E20, tussen de steden Gothenburg, Malmö en Stockholm, ‘onder stroom gezet’.
Eerste traject van 21 kilometer
Het is niet zo dat het hele traject wordt geëlektrificeerd. Zweden wil beginnen met een 21 kilometer lang stuk tussen Hallsberg en Örebro. Overigens hebben we het de hele tijd over inductieladen, maar dat is nog helemaal niet zeker.
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
Inductie- of geleidend laadsysteem
Er wordt nog uitgezocht welk systeem gebruikt gaat worden. Inductie werkt zoals het draadloos opladen van je telefoon. Maar er wordt ook gekeken naar een geleidend systeem, waarbij kabels in het wegdek hun elektriciteit naar spoelen in de auto sturen.
Elektrische auto’s kunnen goedkoper worden
Het Zweedse transportbureau denkt dat EV’s betaalbaarder kunnen worden als 25 procent van de snelwegen geëlektrificeerd wordt. Elektrische auto’s hoeven een minder grote actieradius te hebben, wat betekent dat de batterij kleiner kan worden.
Uiteindelijk naar 3000 kilometer snelweg
Uiteindelijk wil Zweden naar 3000 kilometer geëlektrificeerde snelweg in 2045. Mits de ervaringen met de eerste 21 kilometer positief zijn. Zowel een inductie- als een geleidend systeem heeft geen negatief effect op auto’s met een brandstofmotor.