Waarom er geen vijfpersoons Ferrari Purosangue komt
Met de Purosangue trekt Ferrari de lijn van vierpersoons modellen door, maar met het crossover-concept zou je verwachten dat de nieuwste telg zelfs een vijfde zitplaats biedt. Nee, zegt Ferrari.
Een vijfzitter komt er niet. Hoewel Ferrari met vier portieren wél breekt met tradities, doet dat het niet door een vijfzitter aan te bieden. Ferrari-modellen bieden twee of vier zitplaatsen, sinds mensenheugenis.
Geen vijfpersoons Ferrari Purosangue
Binnen de vierzitters biedt Ferrari twee versies aan, de 2+2-types en de volwaardige vierzitters. De Purosangue valt in de laatste categorie. Hij kan gezien worden als de opvolger van de GTC4Lusso, die al enkele jaren terug het veld ruimde. Deze shooting brake is vooralsnog de laatste volwaardige vierzitter met een lage daklijn. Hij kwam als opvolger van de FF. En dat model zette de lijn voort van onder andere de 612 Scaglietti, de 456GT en de 412i.
Toch, Ferrari heeft naar een vijfzitter gekeken. Na verschillende discussies besloot de projectgroep om louter voor de vierzitsopstelling te kiezen. Er waren twee belangrijke redenen voor om achterin slechts twee zitplaatsen te creëren. “We willen consequent zijn. Dit is een sportwagen, dus wie in de auto zit, of hij nu rijdt, copiloot of achterin zit, moet het gevoel hebben in een sportwagen te zitten. Vier zitplaatsen geven de mogelijkheid om te zitten en het gevoel te hebben in een sportauto. De bank met vijf zitplaatsen biedt deze ervaring helaas niet”, legt Enrico Galliera, verkoop- en marketingchef van Ferrari.
Technisch niet mogelijk
De tweede reden is volgens hem: “De twee achterstoelen zijn echte Ferrari-stoelen die precies in de juiste positie zijn geplaatst om de juiste kracht, acceleratie, zoals voorin, echt en diep de emotionele rijervaring van de V12-auto te ervaren. Dat was met drie zitposities achterin niet mogelijk.” Maar er is nog een reden dat de Purosangue slechts twee zitplaatsen achterin heeft. Het is technisch niet mogelijk. Een foto van het platform toont aan dat de transaxle-layout van de aandrijflijn een extra zitplaats in de weg staat. De twee achterstoelen zijn in het platformontwerp meegenomen. Wisselen van stoelconcept is dus ook in de toekomst niet mogelijk.
Door slechts twee zitplaatsen achterin de dik twee meter brede Purosangue te bieden, staat het meubilair dichter bij elkaar en dat zorgt voor extra hoofdruimte achterin ondanks dat de daklijn relatief snel daalt. Het stelde Ferrari bovendien in staat om het leefcompartiment druppelvormig te maken voor een betere aerodynamische vorm.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Vergeet die rare F80! Deze vijf moderne Ferrari’s zijn wél mooi
-
Deze nieuwe Ferrari maakt een einde aan de ‘Big 5’
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Is de Ferrari Daytona SP3 een broer van de LaFerrari, of niet? | Sjoerds Weetjes 419
-
Zouden ze dit gedrocht bij Mansory zelf nou wél mooi vinden?
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Zou jij 67.000 euro neertellen voor deze hoop schroot?
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Zien: tieners stelen peperdure Ferrari en slaan op de vlucht