Waarom Europese klassiekers uit de VS van die lelijke, zwarte bumpers hebben
Ook in Nederland zie je ze staan, klassiekers uit de jaren zeventig met foeilijke, zwarte bumpers, die er overduidelijk achteraf op zijn gezet. Ze komen uit de Verenigde Staten en hebben die bumpers niet voor niets.
Wij hebben niet zoveel met de MGB, maar moeten toch toegeven dat het een fraai, verfijnd sportautootje is. Tot halverwege de jaren zeventig, in ieder geval. Want toen moesten de delicate, verchroomde bumpertjes van de MG het veld ruimen.
Monsterlijke zwarte bumpers
Ervoor in de plaats kwam een monsterlijk, zwart masker. Een soort combinatie van grille en bumper in één, die daar alleen maar zat voor de Amerikaanse markt.
Iets soortgelijks gaat op voor de BMW 2002 en Mercedes-Benz SL. In Europa waren ze prachtig, in de VS werden ze ontsierd door opgeplakte rubberen bumpers, die centimeters ver naar voren en naar achteren staken.
Nieuwe Amerikaanse regels in 1974
Dat heeft alles te maken met Federal Motor Vehicle Safety Standard No. 215, die in 1971 werd geïntroduceerd en vanaf 1974 in de VS ging gelden. Er stond in dat voor- en achterbumpers een bepaalde impact moesten kunnen weerstaan.
Het doel was om de reparatiekosten voor Amerikaanse automobilisten te verlagen. Vóór 1974 zaten bumpers dicht op de carrosserie en waren ze veelal verchroomd. Al bij een kleine aanrijding raakte de koets daardoor beschadigd.
Vanaf 1974 moesten voor- en achterbumpers bestand zijn tegen een impact tot 5 mph (8 km/h). Zo’n aanrijding mocht niet resulteren in schade aan de verlichting, de claxon en het brandstofsysteem.
Elegante oplossing van Porsche
Porsche loste het probleem redelijk elegant op. De impactbumpermodellen zijn te herkennen aan een bescheiden harmonicastukje vóór de voorwielen. De Corvette C3 kreeg gewoon rubberen opzetstukken in carrosseriekleur, wat een vrij cleane look opleverde.
Niet zo bij BMW en Mercedes
Hoe anders was dat bij de BMW 2002 en Mercedes-Benz SL, die opeens voor de dag kwamen met enorm uitstekende bumpers, die het hele design van de modellen in de war schopte.
Lamborghini had geen geld
Sommige fabrikanten probeerden niet eens te voldoen aan de nieuwe Amerikaanse regels. Citroën trok de SM terug van de markt en Ferrari en Lamborghini besloten om de Berlinetta Boxer en Countach officieel niet meer te leveren.
Lamborghini had simpelweg niet genoeg geld om de aanpassingen te doen. Tussen 1974 en 1982 leverde het Italiaanse merk de Countach niet via de officiële wegen. Impactbumpers waren wel via andere kanalen te koop voor de Lambo.