Waarom de 300 SLR Uhlenhaut 135 miljoen euro waard is
Nooit eerder werd een auto voor een bedrag van 100 miljoen euro afgehamerd. Voor de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut werd het ervoor betaald. Waarom is de auto zoveel geld waard?
Imposante motorsportgeschiedenis
Laten we eerst even kijken hoe de geschiedenis van de duurste auto ooit eruit ziet en hoe de auto uiteindelijk tot stand is gekomen. De imposante motorsportgeschiedenis van de 300 SLR Uhlenhaut Coupe begint met de W196R. Voor WO2 domineerde Mercedes-Benz het autosporttoneel al met hun Silver Arrows. Na de Tweede Wereldoorlog ging het raceteam van Mercedes terug aan de slag in wat nu bekend staat als de Formule 1. De W196 Streamliner waarmee ze de strijd aangingen met hun concurrenten bleek een ware sensatie. Zo won de auto driekwart van de races waarvoor hij stond ingeschreven met twee opeenvolgende wereldkampioenschappen (1954 en ’55) als kers op de taart.
Tegelijkertijd beleefde Mercedes-Benz ook behoorlijk wat successen bij andere kampioenschappen. De concurrenten tijdens de ‘Sports Car World Championship’ bleken geen partij te zijn voor de 300 SLR (W196s). In 1955 behaalde Stirling Moss een historische overwinning van Mille Miglia in zo’n 300 SLR. Het was echter niet alleen rozengeur en maneschijn wat betreft de W196s.
Slechts een maand na de overwinning op Mille Miglia stierven er 84 toeschouwers tijdens de 24 uur van Les Mans nadat Pierre Levegh (die op slag overleed) in zijn 300 SLR inreed op de achterzijde van de Austin-Healey van Lance Macklin. De auto van Levegh schoot omhoog het publiek in met catastrophale gevolgen. Mercedes-Benz besloot het seizoen af te maken, maar stopte daarna voor lange tijd met motorsport. Hieronder staan beelden van het incident.
De Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe
Nu we de voorgeschiedenis van het model kennen kunnen we ons gaan verdiepen in de recordauto. In 1956 werden er twee 300 SLR’s ontworpen met een hardtop, genaamd de Uhlenhaut Coupe. Vernoemd naar Rudolf Uhlenhaut, hoofd van de testafdeling, die er één reed als auto van de zaak. Het gaat dus om één van deze twee die voor ruim 130 miljoen euro is verkocht. De SLR is een raceauto, vermomd als een personenauto. In de jaren 50 was het de snelste auto ter wereld met een topsnelheid van 290 kilometer per uur. Van nul naar honderd redt de SLR in 7,1 seconden. Vanuit Stilstand naar 160 km/h lukt in iets meer dan dertien seconden. Cijfers die in die tijd waarschijnlijk amper te bevatten waren. Dat doet het met twee aaneengeschakelde viercilinders die 300 pk leveren.
De 300 SLR Uhlenhaut Coupe was in ontwikkeling voor het raceseizoen 1956, maar zag zijn carrière kortstondig afgebroken worden na het afschuwelijke ongeluk in 1955 dat al eerder aan bod kwam. Mercedes-Benz besloot dus om zijn raceactiviteiten volledig af te breken.
In het interieur zijn talloze bijzonderheden te vinden. De extra brede dorpels maken het moeilijk om in te stappen, maar daarom heeft de auto een afneembaar stuur gekregen. Zo zit het stuur niet in de weg als je de cockpit binnen glijdt. Bovendien staan de pedalen mijlenver uit elkaar omdat ze onderbroken worden door een tunnel. Daarnaast is transmissietunnel volledig onbedekt waardoor je de mechanische werking goed kan zien. Mocht je de auto in wat meer detail willen bekijken, klik dan op de video hieronder en loop samen met Sjoerd een rondje om de duurste auto aller tijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar