Waarom je als automobilist meer dan ooit op motorrijders moet letten
Als automobilist moet je altijd op motorrijders letten, maar uit onze eigen motorfietservaring weten we dat dat niet altijd gebeurt. Het wordt echter steeds belangrijker, want het aantal motorrijders op de Nederlandse wegen groeit in rap tempo.
Dit weekend wordt in Utrecht de Motorbeurs gehouden. Aan de vooravond ervan publiceert de Bovag een aantal cijfers over de motorbranche. Komende maand – in maart dus – wordt de 800.000ste motorfiets in Nederland geregistreerd.
In coronatijd steeg het aantal motorrijders hard
Vóór corona steeg het aantal motoren op de Nederlandse wegen niet zo sterk, van 714.000 eind 2014 naar 747.000 begin 2020. Daarna ging het echter hard. Binnen drie jaar kwamen er maar liefst 48.000 bij.
Verkopen nieuwe motoren in vijftien jaar niet zo hoog
Afgelopen jaar werden in totaal 15.527 nieuwe motoren verkocht. Dat is het hoogste aantal sinds 2008. In de eerste maand van 2023 bleef de verkoopteller op precies 999 stuks staan. Verder werd in 2022 een recordaantal motoren geïmporteerd.
Nu 1,5 miljoen Nederlanders met een motorrijbewijs
Het aantal Nederlanders met een motorrijbewijs groeide tussen 2014 en 2022 met bijna 95.000 tot iets meer dan 1,5 miljoen. Van de totale bevolking is 8,6 procent in het bezit van een A1-, A2- of A-rijbewijs.
In Drenthe wonen de meeste motorrijders
Per provincie verschilt het aantal motorrijders nogal. In de Drenthe heeft 11,7 procent van de inwoners een motorrijbewijs, gevolgd door Zeeland (10,5 procent) en Gelderland, Overijssel en Friesland (9,5 procent).
Tesla Autopilot ziet motorrijders niet – derde dodelijke ongeval in korte tijd
In Drenthe is dus bijna 1 op de 8 inwoners in het bezit van een rijbewijs A, waarbij waarschijnlijk niet alleen de beschikbare ruimte voor stalling een rol speelt, maar ook de bijna honderdjarige historie van de TT.
In de Randstad relatief weinig motorrijders
Opvallend is dat er in de Randstad relatief weinig motorijders zijn. Zuid-Holland staat onderaan (6,9 procent), met daar net boven Utrecht (7,7 procent) en Noord-Holland (8,0 procent).
Wat daar ongetwijfeld aan bijdraagt is het gebrek aan (betaalbare) stallingsruimte en de betere beschikbaarheid van openbaar vervoer. Tegelijkertijd zouden Randstedelingen op grond van de filedruk juist het meeste van motorrijden kunnen profiteren.
Tijdens corona op zoek naar een hobby
De invloed van corona op de populariteit van motorrijden blijkt duidelijk uit de cijfers. In 2022 slaagden 33.751 Nederlanders voor hun motorrijexamen. Dat is 4,5 procent meer dan in 2020 en maar liefst 12,5 procent meer dan in 2019.
Waarom je met de De Tomaso P900 de Utrechtste Lekdijk niet op mag
In coronatijd waren veel mensen op zoek naar recreatieve tijdsbesteding. Ook speelt misschien mee dat het openbaar vervoer in die periode werd gemeden. Dat resulteerde er bijvoorbeeld ook in dat er veel meer tweedehands auto’s werden verkocht.