Waarom je de nieuwe Mercedes GLC Coupé zou willen? Eén reden
In deze tijd, waarin efficiëntie steeds belangrijker wordt, hebben coupé-SUV’s zowaar een bestaansreden gekregen. Wat je met een minder fraaie, minder praktische hoogwaterauto moet? Nou, de Mercedes GLC Coupé heeft meer range dan de GLC.
Elektrische range hebben we dan over, want de tweede generatie Mercedes GLC Coupé is er ook weer als plug-in hybride. En daarbij zorgt zijn gestroomlijnde coupékoets voor meer actieradius.
Mercedes GLC Coupé met grote elektrische radius
Op de elektromotor alleen komt de GLC Coupé maximaal 131 kilometer ver. Dat is deels te danken aan zijn gunstigere cW-waarde van 0,27. De normale GLC haalt 0,29 en is na zo’n 120 kilometer door zijn stroom heen.
Maar goed, die extra 11 kilometers bereik hebben wel een keerzijde: het twijfelachtige uiterlijk van de GLC Coupé en een iets minder grote praktische bruikbaarheid.
Minder bagageruimte in de coupéversie van de GLC
Zo moet je een compromis sluiten op het gebied van bagageruimte. In de reguliere GLC past 620 liter in de kofferbak; 460 als je de plug-in hybride bestelt. De GLC Coupé snoept daar behoorlijk wat van af, met respectievelijk 545 en 390 liter.
Natuurlijk kun je altijd de achterbank neerklappen voor meer ruimte: 1490 liter. In de plug-in hybrides zorgt de plek van de batterij ervoor dat je meer dan 150 liter inlevert en blijft er 1335 liter over.
Vier mild hybrides: twee benzine, twee diesel
Er zijn maar liefst zeven beschikbare motorversies van de Mercedes GLC Coupé. Dat begint bij een aantal mild hybrids: de GLC 200 met 204 pk, de GLC 300 met 258 pk, de GLC 220 d met 197 pk en de GLC 300 d met 260 pk. Die laatste twee zijn diesels.
Er is er nog een, de GLC 300 de (waarbij we geen lidwoord hebben vergeten weg te halen, zo is de typeaanduiding nou eenmaal). De plug-in hybride diesel heeft een totaalvermogen van 335 pk en 750 Nm koppel.
Mercedes EQB 250+ biedt grootste actieradius voor 2000 euro meer
Verder staan de GLC 300 e en GLC 400 e in de prijslijst, allebei met een 2,0-liter benzinemotor en plug-in hybrideondersteuning. De eerste is 313 pk en 550 Nm sterk, de tweede 381 pk en 650 Nm.
Alle stekkerversies van de GLC Coupé hebben een 31,2 kWh-batterij. Wat ze gaan kosten, is nog niet bekend. Voor het instapmodel van de conventionele GLC, de plug-in 300 e, betaal je minimaal 73.828 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Door het schrappen van deze modellen verfraait Mercedes het straatbeeld
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
De ontwerpers van deze ‘Mercedes 300 SL’ zijn één ding vergeten
-
Waarom deze spectaculaire Mercedes SLR van binnen huilt