Waarom je deze Mercedes-AMG GT gerust een varken mag noemen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2F116317-940988-car-20221110_122700-autosl_-_mercedes_amg_gtr_roter_sau_-_mobile_-11.jpg)
Wat een zwijn! Wat een varken! Deze Mercedes-AMG GT zal niet beledigd zijn als je dat zegt. Want het dier zit zelfs in de officiële naam van deze uitvoering: de AMG GT RS ‘Rote Sau’.
Als je een Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 ziet, denk je niet gelijk aan de racerij. De statige limousine uit 1968 is groot, zwaar en overduidelijk bedoeld voor lange reizen over de autobahn, niet voor op het circuit.
Voorganger Mercedes-AMG GT Rote Sau
Toch gebruikte AMG – begin jaren zeventig nog een kleine tuner – de 300 SEL 6.3 als basis voor een racewagen, met een V8 die voor de gelegenheid werd uitgeboord tot een inhoud van 6,8 liter.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2F21c0414-003.jpg)
De 428 pk sterke Mercedes had een korte, maar verrassend succesvolle wedstrijdcarrière, met als beste resultaat een tweede plek tijdens de 24 uur van Spa in 1971. AMG bouwde vijf exemplaren: twee testauto’s en drie racewagens.
Het imposante formaat van de atypische racer en zijn felrode carrosseriekleur leverden hem een bijnaam op: Rote Sau (rode zeug). En die komt dus terug op deze zeldzame Mercedes-AMG GT-variant.
Inbreng van het Nederlandse bedrijf Bussink
Er zijn maar vijf exemplaren van gebouwd, in samenwerking met het Nederlandse bedrijf Bussink, bekend van de volledig open Speedlegend. De Rote Sau is gebaseerd op de 577 pk sterke AMG GT R, maar levert na de nodige aanpassingen maar liefst 840 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2F116317-940988-car-20221110_122713-autosl_-_mercedes_amg_gtr_roter_sau_-_mobile_-29.jpg)
Wat valt op? De rode kleur en de bestickering, natuurlijk, die teruggrijpen op de klassieke raceauto uit de jaren zeventig. Niet te missen zijn ook de vier extra schijnwerpers op de neus en het enorme vijftig jaar AMG-logo op het dak.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2F116317-940988-car-20221110_122710-autosl_-_mercedes_amg_gtr_roter_sau_-_mobile_-25.jpg)
Eén van de vijf speciale Rote Sau-edities staat nu te koop in Duitsland. Hij is gebouwd in 2018 en heeft in ruim vijf jaar tijd slechts 3500 kilometer gereden. Goedkoop is de auto uiteraard niet. De verkoper vraagt er 388.890 euro voor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2F116317-940988-car-20221110_122652-autosl_-_mercedes_amg_gtr_roter_sau_-_mobile_-.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
De Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet blijft een AMG-light
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?