Waarom je geen Toyota bZ4X wilt hebben als het koud is
Elektrische auto’s hebben moeite met lage temperaturen. Dat is natuurkunde en daar kunnen de fabrikanten weinig aan veranderen. En toch scoren sommige elektrische auto’s in de kou beter dan andere…
Het Finse autoblad Tekniikan Maailma heeft een wintertest gehouden met acht elektrische auto’s: de BMW i4, Hyundai Ioniq 5, Kia Niro EV, Mercedes-Benz EQE, Nissan Ariya, Renault Megane E-Tech Electric, Toyota bZ4X en Volkswagen ID. Buzz.
Toyota bZ4X presteert het minst in de kou
De redacteuren hebben niet alleen gekeken naar de rijeigenschappen, de remmen, de verlichting en de verwarming, maar ook naar hoe ver de EV’s komen als de temperaturen onder nul liggen.
En op z’n zachtst gezegd scoort de Toyota bZ4X niet zo best. Bij een temperatuur van min 10 graden blijft er van de opgegeven range van 502 kilometer nog slechts 260 kilometer over (52 procent dus).
Ford wil elektrische auto’s verder laten rijden met ‘vloerverwarming’
Kia Niro EV haalt 65 procent van zijn range
De Kia Niro EV presteert in de vrieskou het beste. Van zijn 460 kilometer actieradius blijft 65 procent over: net geen 300 kilometer. De Mercedes, Nissan, Volkswagen en BMW zitten de Kia op de hielen, met respectievelijk 64, 63, 62 en 61 procent.
Daarbij moet worden aangetekend dat de Mercedes een bijzonder (en wat oneerlijk) voordeel had. Zijn kachel deed het onderweg een tijd lang niet, wat hem een extra 10 kilometer extra bereik opleverde.
Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen
Geen goede schatting van de actieradius
Een probleem is dat meerdere elektrische auto’s in de test de bestuurder geen fatsoenlijke schatting van de range kunnen geven. De BMW, Hyundai en Mercedes blijken vrij accuraat.
De Kia en Nissan zijn pessimistisch over het bereik, maar in ieder geval wel consequent (dit in tegenstelling tot de Renault, die wisselend scoort). In de ID.Buzz krijgt de persoon achter het stuur juist een veel te optimistisch aantal kilometers voorgeschoteld.
Update voor de elektrische Toyota bZ4X
Met de Toyota bZ4X is iets opmerkelijks aan de hand. Hij schat de actieradius behoorlijk goed, maar werkt met een buffer van zo’n 30 kilometer. Dat betekent dat als de range op nul staat, je eigenlijk nog een stuk door kunt rijden.
Echter, meldt de auto niet wat het resterende batterijpercentage nog is, dus kun je eigenlijk niet op een veilige manier gebruikmaken van die marge van 30 kilometer. Toyota (en ook Subaru) werken aan een update voor deze eigenaardigheid.
Lees ook:
Ook interessant
-
Plug-in Toyota RAV4 veel goedkoper, dit kost de SUV in Nederland
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen
-
Deze Toyota belt jou als je een vergeetachtige ouder bent
-
Camper te saai? Rinze kampeert met zijn Toyota FJ Cruiser
-
Nieuwe 2,0-liter levert 600 pk, wat gaat Toyota ermee doen?
-
Zoek je een probleemloze occasion? Kijk dan eens naar deze
-
Vergeet de Supra! Dit is de dé jaren 90-sportwagen van Toyota | Sjoerds Weetjes 407
-
Opvolger Lexus LFA wordt een supersportwagen met V8
-
Mazda MX-6 vs. Rover 220 Turbo Coupé vs. Toyota Celica GT
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?