Waarom je straks nooit meer vieze vingers op je touchscreens hebt
We zijn om meerdere redenen niet altijd fan van het grote aantal touchscreens in moderne auto’s. Een van die redenen is dat ze zo snel vies worden, met vooral veel vettigheid van je vingers. General Motors heeft daar echter een oplossing voor gevonden.
De Amerikaanse autogigant heeft een nieuw snufje laten vastleggen bij de United States Patent and Trademark Office (USPT). Een touchscreen dat zichzelf schoonhoudt, om het simpel te houden.
Touchscreen van GM maakt zichzelf schoon
Als we dieper in het patent duiken, dan lezen we dat displays normaal gesproken bestaan uit rode, groene en blauwe ledjes. Het scherm van GM werkt met extra ledjes, die onzichtbaar ultraviolet licht uitstralen.
Yes! Touchpads werken niet, dus brengt Volkswagen fysieke knoppen terug
Het touchscreen van GM is bovendien bedenkt met een fotokatalytisch laagje, waarin het ultraviolette licht reageert met vocht uit de lucht en zo het glas schoonmaakt. Volgens GM kan het handmatig of automatisch aan en uit worden gezet.
Voorlopig nog even een doekje gebruiken
Nou is het uiteraard de vraag of het zelfreinigende scherm in productie gaat. Dat het Amerikaanse concern de werking ervan heeft gepatenteerd zegt nog niks. Fabrikanten leggen vaker ideeën vast, soms alleen om te zorgen dat anderen het niet doen.
Voorlopig blijft het dus handig om een doekje in de auto te hebben liggen om de vettigheid en het stof van je aanraakschermen te vegen.
Waarom touchscreens niet altijd veilig zijn
In de intro hebben we gezegd dat we niet altijd fan zijn van touchscreens in de auto. Waarom is dat? Omdat fysieke knoppen voor belangrijke functies veiliger zijn. Je kunt ze bijna blindelings vinden en hoeft je aandacht dus niet te lang van de weg te halen.
Invloed van touchscreens op reactietijd zijn zorgwekkend: ‘erger dan cannabis’
Buttons op een touchscreen kun je niet voelen, dus moet je kijken of je je vinger wel goed hebt geplaatst. Daarna moet je in veel gevallen even spieken of het scherm jouw input wel gepakt heeft (als het touchscreen geen haptische feedback heeft).
Bovendien zitten sommige functies te diep in het infotainmentsysteem verstopt. We hebben auto’s meegemaakt waarin je drie of vier acties moet uitvoeren om de stoelverwarming aan te krijgen. Al die tijd kijk je niet naar de weg.