Waarom je vanaf deze winter nóg langer op je nieuwe auto moet wachten
Als je een nieuwe auto bestelt, moet je langer wachten dan ooit. Levertijden van zes maanden tot meer dan een jaar zijn inmiddels normaal. Er zijn zelfs uitschieters naar twee jaar. Maar de situatie wordt komende winter alleen maar nóg erger. Dit is waarom.
Het wereldwijde chiptekort speelt nog steeds een rol, maar de huidige energiecrisis begint ook effect te hebben. Volgens S&P Global Mobility, een marktonderzoeksbureau, zal de Europese autoproductie in het laatste kwartaal van 2022 met 1 miljoen voertuigen dalen. Het bedrijf denkt dat de productieverlaging zelfs tot eind 2023 kan duren. Er worden dan per kwartaal zo’n 40 procent minder auto’s gebouwd in Europa.
Het produceren van een nieuwe auto kost veel meer
In een rapport – dat heel catchy Winter is Coming heet – schrijft S&P dat de autoindustrie veel last gaat krijgen van de stijgende energiekosten en mogelijk zelfs van stroomonderbrekingen. Voorheen zou de productie van één auto zo’n 50 euro aan elektriciteit kosten, inmiddels is dat bedrag gestegen naar 687 tot 773 euro.
Wereldwijde industrie krijgt last van Europees probleem
En dan is het maken van auto’s mogelijk niet meer de moeite waard voor sommige fabrikanten. Daarom worden er productiestops verwacht, waar ook toeleveranciers van te lijden zullen hebben. Overigens is dit niet alleen een Europees probleem. De wereldwijde autoindustrie is met elkaar verbonden door onderdelenproducenten, leveranciers van ruwe materialen, enzovoort. De hele bedrijfstak gaat hier dus last van krijgen.
Toeleveranciers zullen mogelijk bij bosjes omvallen
Europese fabrikanten bouwen per kwartaal tussen de 4 en 4,5 miljoen auto’s. Door de torenhoge energieprijzen zal dat aantal naar verwachting dalen naar zo’n 2,75 – 3 miljoen. Toeleveranciers worden daar ook door geraakt, aldus S&P. Deze winter kunnen ze nog wel uitzingen, maar als Europa voor volgende winter geen plan heeft, kunnen veel bedrijven omvallen.