Waarom komen er zo extreem veel Chinese automerken naar Europa?
Xpeng, Nio en BYD, het zijn slechts een paar merken die zijn komen overwaaien vanuit China. Maar waarom komen er zo extreem veel Chinese automerken naar Europa? We kloppen aan bij BYD (Build Your Dreams), de grootste fabrikant van elektrische voertuigen ter wereld, om antwoord te krijgen op die vraag.
Tijdens ons bezoek aan het hoofdkwartier van BYD in Shenzhen stelde we deze vraag aan Li Yunfei, hij is general manager van het merk. Het antwoord maakt direct duidelijk waarom ook veel andere fabrikanten ineens op Europa gefocust zijn.
Europa is geen makkelijke markt voor Chinezen
Li Yunfei zegt dat BYD altijd al de stap naar Europa wilde maken en dat het past bij het merk dat zich wil profileren als internationaal bedrijf. Toch is dat sneller gezegd dan gedaan. Waarom? Simpelweg omdat Chinese auto’s in Europa verkopen veel energie en tijd kost. Denk aan het opzetten van een dealernetwerk, marketing en ook de andere (veiligheids)regels waaraan de auto’s moeten voldoen. Dit alles terwijl het Chinese automerk in eigen land nog extreem veel groeipotentie heeft.
In China rijden zo’n 250 miljoen auto’s rond, daarmee is de markt ongeveer gelijk aan Europa. “In augustus wordt naar verwachting de vijf miljoenste EV ter wereld verkocht”, stelt Yunfei. Het grootste deel van die auto’s rijdt in China rond.
In China stonden in 2022 meer dan 2,3 miljoen EV’s geregistreerd, toen het wereldwijde aantal op 4,2 miljoen lag. Volgens Europese autofabrikantenvereniging ACEA was in 2021 het percentage elektrische auto’s in Europa 0,8 procent. Nieuwere betrouwbare cijfers zijn er niet. In China is 0,92 procent van de auto’s een EV (2022).
Waarom komen er zo extreem veel Chinese automerken naar Europa?
Hoewel die cijfers dicht bij elkaar liggen, is er toch een duidelijk verschil. “De reden dat wij naar Europa gaan, is omdat daar simpelweg meer potentiële klanten voor ons zijn. Ongeveer 1 op de 3 mensen die momenteel in China een EV wil en kan kopen heeft er al een. In Europa is dit momenteel ongeveer 1 op de 4/5. (…) Daarbij worden er in Europa minder elektrische auto’s geproduceerd dan in China”, zegt de general manager tegen Autovisie. Onduidelijk is hoe hij exact aan deze cijfers komt. Ondanks dat er in China minder potentiële klanten zijn, doet BYD er goede zaken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
Nio vindt manier om importheffingen te omzeilen… via België [UPDATE]
-
China dient officiële klacht in tegen Europese importheffingen
-
BMW X3 L: nu met verlengde wielbasis, al is dat compleet onnodig
-
Conflict loopt op: China eist dat EU de EV-importtaks snel afschaft
-
Column: ‘Importheffingen kunnen nekslag zijn voor budgetklasse’
-
Definitief! Europa gooit flinke heffing op Chinese elektrische auto’s
-
Nio: ‘Met Europese importheffingen geen betaalbare EV-modellen’
-
Auto van AliExpress? Deze EV koop je voor 3.900 euro
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen