Waarom nieuwe Mercedes-modellen gebruiksonvriendelijker worden
Weleens in een moderne Mercedes gereden? Dan ken je vast de rottige aanraakvlakjes op het stuur, die een crime zijn om te bedienen. Heeft het merk ervan geleerd? Nee, de gebruiksonvriendelijkheid gaat alleen maar erger worden.
Net als veel andere automerken kiest Mercedes voor een verregaande digitalisering van de auto. De EQS is bijvoorbeeld te bestellen met het Hyperscreen, een enorm display dat het hele dashboard beslaat.
Touchpads op Mercedes-stuur
Zo’n scherm oogt mooi en indrukwekkend, maar is onderweg niet de beste oplossing voor de bediening van belangrijke functies, zoals bijvoorbeeld de airco en de stoelverwarming.
Yes! Touchpads werken niet, dus brengt Volkswagen fysieke knoppen terug
Misschien nog wel erger dan een touchscreen zijn aanraakgevoelige knopjes op het stuur. Mercedes gebruikt bijvoorbeeld kleine touchpads waarover je moet swipen.
Ze zijn ten eerste veel te klein en ten tweede veel te gevoelig, waardoor ze onderweg moeilijk blindelings te bedienen zijn. Echte knoppen, die je kunt voelen, zijn een betere oplossing.
Meer schermen en vlakken
Maar dat vindt Mercedes niet. Er komen nog veel meer schermen en aanraakvlakken aan in de auto, zei technologiebaas Markus Schäfer op de CES in Las Vegas.
Mercedes gaat naadloze schermen introduceren, aldus Schäfer, die van links naar rechts [over het dashboard] lopen. Het huidige Hyperscreen oogt weliswaar als één scherm, maar dat is het niet.
Kunstmatige intelligentie
Mercedes gaat dus niet terug naar een makkelijkere bediening met meer fysieke buttons. Wel komt er een AI in de auto, waarmee de bestuurder en inzittenden natuurlijk kunnen praten.
Praten met ChatGPT in je Volkswagen, het kan in de nieuwe Golf GTI
Daarmee moet Mercedes wel voorzichtig zijn, aldus Schäfer, want “we moeten voorkomen dat ChatGPT bestuurders complete onzin zit te verkopen, anders komen we met de aansprakelijkheid in de knel.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Door het schrappen van deze modellen verfraait Mercedes het straatbeeld
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
De ontwerpers van deze ‘Mercedes 300 SL’ zijn één ding vergeten
-
Waarom deze spectaculaire Mercedes SLR van binnen huilt