Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
In Nederland kost de Porsche 911 Sport Classic precies 376.285 euro. De enige manier waarop je dat bedrag omhoog krijgt, is door opties te bestellen. In de Verenigde Staten ligt de officiële vanafprijs op 272.300 dollar, maar in de praktijk betaal je veel meer. Hoe kan dat?
Een gebruiker van het Reddit-forum spotte een Porsche 911 Sport Classic bij een dealer in Californië. Hij sloeg steil achterover van verbazing toen hij de prijs van de auto zag: 538.910 dollar. Dat is 97,9 procent meer dan de vanafprijs van 272.300 dollar. Iemand is dus helemaal los gegaan in de optielijst of er is iets anders aan de hand.
Porsche 911 Sport Classic twee keer zo duur
Dat laatste is het geval. In Nederland houden dealers zich aan de vanafprijs, zoals die door de fabrikant of de importeur aan ze is opgelegd. In de Verenigde Staten is dat niet zo. Bovenop de MSRP (Manufacturer Suggested Retail Price) mogen ze een zogeheten dealer markup gooien.
Om terug te komen op de 911 Sport Classic in Californië. Inclusief opties kost het exemplaar 288.910 dollar, maar de vraagprijs bij de dealer is 538.910 dollar. Waarom? Omdat de dealer weet dat de vraag naar de 911 Sport Classic hoog zal zijn. Er worden slechts 1250 exemplaren gebouwd en Porsche-liefhebbers willen er maar wat graag een hebben.
Ook dealer markups bij Ford F-150 Lightning
Dealer markups gebeuren niet alleen bij zeldzame Porsches, maar ook bij andere modellen waarnaar de vraag hoog is en het aanbod klein. Toen de elektrische F-150 Lightning uitkwam, kon Ford nauwelijks genoeg exemplaren produceren. Dealers maakten van die schaarste gebruik door schaamteloos hun vraagprijs omhoog te doen. Dat mag in de Verenigde Staten. In Europa gelukkig niet.
Ode aan Porsche 911 Carrera 2.7 RS uit seventies
De 911 Sport Classic is een product van Porsche Exclusive en grijpt met zijn uiterlijk terug op de 911 Carrera 2.7 RS uit de jaren 70. Hij wordt op de achterwielen aangedreven door een twinturbo zescilinder boxermotor met 550 pk en 728 Nm. Schakelen gebeurt met een handbak met zeven verzetten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Porsche is bezig met een opmerkelijke 6-taktmotor, zo werkt het
-
Deze superzeldzame, straatlegale Le Mans-racer kun jij kopen!
-
Pardon, hoeveel kost de duurste Porsche 911-occasion nou?!
-
Slijp de hooivorken! Deze kinderauto van Porsche zet aan tot roken
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410
-
Nieuwe Porsche [vul in type] is de [vul in superlatief] ooit
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak
-
Porsche elektrificeert legendarische sportwagen: eerste hybride 911