Waarom stratenmakers een hekel hebben aan de elektrische Maserati GranTurismo
Daar is-ie dan eindelijk: de nieuwe Maserati GranTurismo. Hij lijkt sprekend op de eerste generatie uit 2007, maar is tot op het laatste boutje nieuw. Het interessantst is de introductie van de elektrische GranTurismo Folgore, die uit drie elektromotoren (!) maar liefst 761 pk en 1350 Nm haalt. Met andere woorden, na één drukje op het stroompedaal vliegen de klinkers je om de oren.
Maar eerst over de brandstofversie. Die heeft niet langer een atmosferische V8, zoals het vorige model, maar een twinturbo V6, de Nettuno-motor uit de MC20. Vanzelfsprekend levert die in de GranTurismo geen 620 pk, want de MC20 mag zijn positie aan de top van het Maserati-gamma niet kwijtraken. Er zijn twee varianten van de GranTurismo met benzinekrachtbron: de Modena is 490 pk en 600 Nm sterk, de Trofeo schopt het tot 550 pk en 650 Nm. Die laatste haalt een top van 320 km/h en flitst in 3,5 seconden naar 100 km/h. Dat is 0,4 seconden sneller dan de GranTurismo Modena. Beide hebben een achttraps automaat en wegen zo’n 1800 kilo.
Maserati GranTurismo Folgore in 8,8 tellen naar 200 km/h
Daarmee zijn de GranTurismo Modena en Trofeo bijna 500 kilo lichter dan de elektrische Folgore, die 2260 kilo in de schaal legt. Dat komt natuurlijk door het gewicht van 92,5 kWh-batterij. Net als de Audi E-Tron GT en de Porsche Taycan heeft de Maserati een 800 Volt-systeem aan boord, waarmee hij kan snelladen tot 270 kW. Vreemd genoeg zegt Maserati nog niks over de actieradius van de GranTurismo Folgore.
Maar misschien hechten kopers daar niet zoveel belang aan. Zij willen natuurlijk alleen weten wat de prestaties zijn van de Italiaanse GT. En die zijn niet mis. De Folgore sprint al na 2,7 seconden de 100 km/h voorbij en heeft slechts 8,8 tellen nodig om de 200 km/h-barrière te slechten. Pas bij 320 km/h stopt-ie met versnellen.
Lengte van bijna 5 meter, vanafprijs nog niet bekend
Hoe zie je dat je met de elektrische GranTurismo te maken hebt en niet een van de andere varianten? De Folgore heeft geen uitlaatpijpen, uiteraard, en nogal pontificaal onder het linker achterlicht de laadpoort zitten. De GranTurismo Trofeo kun je ook herkennen, met zijn lipje op het kofferdeksel en zijn zwarte exterieuraccenten.
De nieuwe GranTurismo is iets langer geworden dan zijn voorganger en tikt in de lengte bijna de 5 meter aan. Van het interieur heeft Maserati nog geen foto’s vrijgegeven. Wat de prijs gaat worden van de GranTurismo is ook nog niet bekend. Zijn voorganger begon een paar jaar geleden ruim boven de 200.000 euro.
https://www.autovisie.nl/klassiekers/klassieker-maserati-bora-mclaren/
Lees ook:
Ook interessant
-
Onderpresterende Stellantis-merken tot 2026 veilig! Maar dan…
-
Waarom Maserati het zo slecht doet? CEO heeft simpele verklaring
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Maserati in de problemen! Stellantis zou van het merk af willen
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben