Waarom Tesla niet wil dat jij deze getuigenis in de rechtbank hoort
Tesla moet zich in de rechtbank verantwoorden voor de dood van een Model 3-rijder. Het merk heeft daarbij geprobeerd om de getuigenis van zijn eigen technicus geheim te houden.
De rechtszaak tegen Tesla is aangespannen door de familie van de zevenendertigjarige Micah Lee. De Amerikaan kwam in 2019 om het leven toen zijn Model 3 plotseling van de snelweg raakte.
Tesla Model 3 reed op Autopilot
Naar verluidt reed de elektrische auto op Autopilot, de semi-autonome rijassistent van Tesla. Lee was op slag dood toen zijn Model 3 met een snelheid van 105 km/h een palmboom raakte en in brand vloog.
Dit is de Tesla Cybertruck als politieauto, en die kan echt komen
Nabestaanden zijn naar de rechter gestapt. Tesla zou al jaren weten dat Autopilot en andere systemen niet goed werken, zo luidt de beschuldiging. Vorige week moest een technicus van het merk getuigen.
Getuigenis toch niet geheim
Tesla heeft de rechter gevraagd om de getuigenis van de man geheim te houden. De officiële reden daarvoor is het beschermen van bedrijfsgeheimen. De rechter wees het verzoek af.
We begrijpen helemaal dat de fabrikant het verhaal van zijn eigen medewerker niet in de openbaarheid wilde hebben, want hij zei een paar opvallende dingen, die we – toegegeven – eigenlijk al wisten.
Full Self-Driving niet autonoom
Micah Lee had een Model 3 met Autopilot én Full Self-Driving Beta. Beide zijn Level 2-systemen, die niet autonoom kunnen functioneren en dus niet zelfstandig kunnen rijden.
De advocaat van de familie Lee suggereert dat Tesla de naam Full Self-Driving heeft gekozen om mensen om de tuin te leiden. Om ze te laten denken dat het systeem meer kan dan het eigenlijk kan.
Auto’s met verborgen gebreken
Eloy Rubio Blanco, de technicus, ontkende dat. “Of ik denk dat onze voertuigen autonoom zijn? Nee.” Hij bevestigde ook dat auto’s uit 2019, zoals die van Lee, “verborgen gebreken” kunnen hebben.
Autopilot en FSD zijn beperkt in wat ze kunnen, aldus de man. “Ze kunnen objecten ‘zien’ die er niet zijn en dan gaan remmen. Ook is de noodremassistent niet altijd toereikend om een botsing te vermijden.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Waarom Hollywood niks meer met Tesla te maken wil hebben
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Te koop: Tesla Cybertruck-wrak dat overbleef na zware crash